Každý, kdo má internetový obchod nebo web, jistě již přemýšlel nad otázkou, jak napsat působivý text, který by pomohl zvýšit prodeje jeho výrobků či služeb. Hned na úvod je třeba poznamenat, že neexistuje žádná zázračná formulace textu, která by úspěšnost Vašeho internetového projektu vystřelila do nebes. Účelem tohoto článku tedy není nalezení přesného textu, který prodává, nýbrž výčet pravidel, která pokud budou dodržována, společně vytvoří poutavý text. Jak je tedy možné, že některé články přečteme jedním dechem a některé znuděně zavřeme po pár řádcích? Záleží na mnoha faktorech. Například na tom, jaká slova autor zvolí, v jakém pořadí, jak se vyjadřuje a mnoho dalšího. Co je tedy potřeba k napsání poutavého textu?
- Ještě před začátkem psaní si ujasněte, pro jakou cílovou skupinu je článek určen. Kdo tedy bude článek číst. Není v lidských silách posílat každému jedinci článek určený přesně pro něj. Pokud například prodáváte výrobky určené pro seniory, hledejte společné rysy dané skupiny – co dělají, jaký používají jazyk, jak tráví svůj den, jaké mají zájmy a podobně a vytvořte imaginárního zástupce zvolené skupiny. Dokážete-li si takto v mysli vytvořit virtuální osobu(y), mnohem lépe se Vám budou texty vytvářet.
- Nedejte zákazníkům prostor si cokoliv domýšlet. Je jasné, že pokud vlastníte internetový obchod, je Vaším cílem prodej zboží. Nenechte Vaše potenciální zákazníky si cokoliv domýšlet. Vždy myslete na to, že pokud by si Vaši zákazníci, chtěli cokoliv domýšlet, koupili by si napínavou detektivku s otevřeným koncem, místo toho aby, si prohlíželi zboží ve Vašem eshopu. Pokud zrovna nevíte, jak na to, najděte jakýkoliv článek, který Vás v poslední době zaujal a podívejte se, jakým způsobem je napsaný.
- Třetí zásada je úzce spjata s druhým bodem. V poutavých textech je mnohdy Vaším úkolem zkracovat a zjednodušovat text. Úkolem textů, které prodávají je také to, poskytnout potenciálnímu zákazníkovi spolehlivého průvodce nákupem. Je proto nutné psát maximálně výstižně a vyvarovat se textu, který by mohl být jakýkoliv způsobem zavádějící. Nenuťte zákazníka příliš přemýšlet nad složitým textem.
- Titulek je základ úspěchu, na kterém můžete stavět. Titulek rozhoduje o tom, zda si jedinec daný článek přečte či nikoliv. Titulek rozhoduje o tom, zda se Váš článek ztratí v záplavě ostatních textů a reklam nebo se stane úspěšným. Záměrně jsem v předchozí větě použil slovo “reklama”. Naučíte-li se postupem času napsat poutavý text, který prodává, můžete tuto dovednost využít i při tvorbě internetové reklamy, která bude o to úspěšnější.
- Dbejte na logické uspořádání textu. Pokud dodržíte tuto zásadu, tak Vámi vytvořený text bude pro čtenáře poutavý a nebude se v něm ztrácet. Zvolte tedy takovou strukturu jednotlivých bloků textu, které nebudou příliš dlouhé a vhodně čleňte obsah článků do jednotlivých odstavců. Takové strukturování textu má ještě jednu výhodu. Většina čtenářů nejprve daný článek pouze v rychlosti prolétne očima a až poté čtou daný článek, pokud je něco zaujme. Už struktura Vašeho článku jim pomáhá rozhodnout se, zda si článek přečtou či nikoliv.
- Zvolte rozumnou velikost i typ písma. I taková maličkost jako je typ a velikost písma, může ovlivnit to, zda si zákazník článek přečte, respektive, zda koupí Vámi nabízené zboží. Jistě jste již mnohokrát viděli články, u kterých Vás od dalšího čtení odradil špatně zvolený typ nebo velikost písma.
- Mluvte jazykem, kterým mluví Vaši zákazníci. Tahle zásada je úzce spjata s prvním bodem, ale je dobré si ji připomenout znovu a znovu stále dokola, protože pokud Váš psaný projev bude odlišný od jazyku, jakým hovoří Vaši zákazníci, tak nikdy nevytvoříte texty, které opravdu prodávají. Představte si situaci, že na ulici se setkáte se zástupcem Vaší cílové skupiny, nemáte mnoho času a musíte mu sdělit vše podstatné, abyste ho přesvědčili k nákupu zboží nebo služby. To, aby se Vám to podařilo, záleží právě na tom, zda budete mluvit stejným jazykem jako Vaše cílová skupina. Pokud ano, máte velkou šanci na úspěch. U psaného textu je situace velmi podobná. I psaný text musíte přizpůsobit jazyku Vašich potenciálních zákazníků.
- Nezapomeňte na výzvy k akci – Pokud po návštěvnících Vašeho eshopu či webových stránek požadujete nějakou akci, sdělte jim to. Pokud je například Vaším cílem, aby lidé navštívili showroom s Vašimi výrobky, vybídněte je k této akci. Nebojte se dát výzvu k akci přímo do textu. Takové výzvy nemusíte používat pouze v reklamních textech, ale je vhodné je například začlenit do popisů produktů, které nabízíte ve svém eshopu.
- Pozor na gramatické chyby. Jistě nikdo z nás není neomylný, můžete si být jisti, že pokud uděláte gramatickou chybu hned v názvu, tak to spolehlivě čtenáře odradí od dalšího čtení a Vaše snaha přijde na zmar. A to je škoda, protože zákazník se ochudí o článek plný zajímavých a pro něj potřebných informací jen kvůli gramatickým chybám. Dbejte proto zvýšenou pozornost tomuto aspektu při psaní textů.
- A nakonec ta nejdůležitější zásada. Jistě znáte pořekadlo, že jen cvik dělá mistra. I v oboru tvorby úspěšných textů tomu není jinak. Platí, že čím více textu napíšete, tím úspěšnější Váš text bude. Věřte mi, že až napíšete svůj stý článek a porovnáte ho s prvním textem, který jste napsali, rozdíl mezi nimi bude opravdu značný. Základem pro text, který prodává je tedy psát, psát a zase psát.
Nejen s kampaněmi na internetu Vám můžeme pomoci. Potřebujete nové texty na web? Jsme tu pro Vás. Můžete nám napsat e-mail na info@webmium.cz. Dále nás můžete kontaktovat pomocí formuláře na našich webových stránkách webmium.cz/kontakt nebo na telefonním čísle naší podpory +420 605 99 44 66 a my se Vám co nejdříve ozveme.