Chcete začít s tvorbou kvalitního obsahu, ale hlavou vám vrtá několik otázek? Sepsali jsme je a dáme vám na ně odpověď.
Stále kolem sebe slyšíte, že obsahový marketing je nedílnou součástí vaší propagace? Že díky
kvalitnímu obsahu vystoupáte na přední příčky vyhledávání a zvýšíte si důvěryhodnost
u svých zákazníků? Ne, to nejsou mýty. Je to opravdu tak.
1. Co je to obsahový marketing?
Jde o způsob marketingu, kdy publikujete hodnotný obsah. Ať už články, fotografie, videa,
infografiky. Ideálně kombinaci více obsahů, která cílového zákazníka zaujme. Vzniká
většinou na základě obsahové strategie.
Každý obsah má mít svůj cíl, který měříte a vyhodnocujete.
2. Jaké jsou formy obsahového marketingu?
Existuje mnoho podob obsahu, který se používá
v obsahovém marketingu. Pojďme si vyjmenovat ty základní:
- Články
- Fotografie
- Videa
- Infografiky
- E-booky
- E-maily
- Příspěvky na sociálních sítích
- Soutěže
Doporučujeme kombinovat více forem dohromady, pak se stává obsahový marketing účinnějším. Hlavní
vždy je, aby byl obsah pro lidi zajímavý,
pochopitelný a přínosný. Zároveň motivující ke splnění vámi stanovených cílů. Detailněji si o
všech druzích obsahu povíme v jednom z dalších článků.
3. Jaké cíle může mít můj obsah?
Co obsah, to jiný cíl. Pobavit, informovat, poradit, vzdělat
či prodat. Stanovte takové cíle, které budou snadno měřitelné a zhodnotitelné. Pro snadnější odpíchnutí pro vás máme
pár cílů, které může mít právě váš obsah:
- Zvýšení
povědomí o brandu
Začínáte a chcete se uvést
na trh v dobrém obraze? Nebo jen nejste až tolik známí a chcete být. Proto se pouštíte do tvorby kvalitního obsahu.
Budujete důvěru a přesvědčujete čtenáře, že jste znalí svého trhu. Vašim cílem
je zvýšení povědomí o vás. - Zlepšení
vztahu se stávajícími zákazníky
Kvalitním obsahem můžete zlepšit vztah se současnými zákazníky. Pro ty se
samozřejmě zase hodí trochu jiný obsah. Třeba novinky o
rozšíření produktu, který využívají. Nikdy nezapomínejte na své současné
věrné zákazníky. Přesvědčit spokojeného zákazníka k dalšímu nákupu je
stokrát jednodušší, než přivést zcela nového zákazníka. - Budování
důvěryhodnosti u potenciálních zákazníků
Potenciální zákazníci ve vás nemají důvěru, neznají vás. Proto je musíte
přesvědčit, že jste profíci na trhu, že se na vás mohou spolehnout. Dokážete
jim to právě vhodným obsahem. - Zvýšení
počtu odběratelů
Dlouhodobým generováním hodnotného obsahu budete pravidelně navyšovat počet
odběratelů. Obsah jednou vytvoříte a od té doby si buduje svou pozici. Přinášet
ovoce může i roky po jeho vytvoření. - Zvýšení
obratu
Přivedete nové odběratele, nové čtenáře, nové fanoušky, kteří chtějí vaše
produkty či služby. Dokážete je obsahovým marketingem přesvědčit. Tím zvýšíte
svůj obrat.
Ano, i tento článek má svůj cíl. Jaký? Poradit vám, jak začít s tvorbou kvalitního obsahového
marketingu. Přesvědčit vás, že má
smysl psát, fotit, točit a to vše sdílet a rozesílat e-maily. Zaujmout vás tak, že se přihlásíte k odběru dalších přínosných článků.
4. Mám plánovat, co kdy publikuju?
Ano, určitě. K tomu slouží tzv. publikační plán. V něm si stanovíte, jaký obsah budete tvořit,
proč, pro koho a jak ho budete propagovat. Jednotlivým plánům rovnou stanovte
datum publikace a čas. My doporučujeme plánovat:
- O jakou formu obsahu půjde?
- Jak se bude obsah jmenovat?
- Jaká klíčová slova použijete?
- Jaký bude hlavní kanál pro publikaci?
- Kdo je zodpovědný za tvorbu obsahu?
- Pro koho obsah tvoříte, pro jakou personu?
- V jaké nákupní fázi se persona nachází?
- Jaký je cíl obsahu?
- Kdy obsah zveřejníte?
- Kde budete obsah propagovat a kdy?
Po uplynulém období nezapomeňte
cíle vyhodnocovat. A to klidně každý měsíc, i když plánujete kvartálně. Ať
víte, kde máte prostor pro zlepšení.
5. Pro koho vlastně obsah píšu?
Pro persony představující vaše zákazníky, které byste měli
mít vytyčené od začátku vašeho podnikání. Že je vyhraněné nemáte a nevíte jak
na ně? Tomuto tématu věnujeme podrobněji samostatný článek.
6. Kdy můžu očekávat první výsledky?
Uvědomte si, že obsahový marketing je dlouhodobá a pracná
činnost, u které je třeba vytrvat, aby přinášela ovoce. Tím se zásadně liší od
výkonnostního marketingu, kde vidíte výsledky okamžitě. Nenechte se však
odradit. Očekávané výsledky jsou dlouhodobé. A náklady? Ty jsou
podstatně nižší než u výkonnostního marketingu. Nemusíte totiž vytrvale platit
za prokliky a sotva kampaň skončí zase dobíjet kredit. Je na vás kolik ze svého
rozpočtu do obsahového marketingu vložíte, a které formy propagace vytvořeného
obsahu zvolíte.
7. Jakou propagaci obsahu mi tedy doporučíte?
Tak třeba když napíšete článek rádcovského charakteru
podobný, jako je tento. Zpropagujte ho na vašich sociálních sítích. Třeba na Facebooku. Tady k tomu navíc můžete využít
kampaň. Stanovit si rozpočet a ten nechat proklikat. Podstatně tím navýšíte
dosah článku, návštěvy a pravděpodobnost splnit stanovený cíl. Dále věnujte
článku prostor ve svém e-mailovém marketingu. Ať vaši odběratelé dostanou to,
k čemu se přihlásili. A pokud máte na webu
prostor pro novinky z blogu, šup tam s ním.
Tak a víte
jak na to. Než tedy začnete, zamyslete se, proč budete obsahový marketing
tvořit a pro koho. Vytyčte si cíle. Na tyto cíle a persony pak myslete při
tvorbě každého nového obsahu. Pomůžou vám nasměrovat aktivity tím správným
směrem.
Pomohl vám tento článek pochopit podstatu obsahového marketingu? Sdílejte ho s ostatními.