Mediaguru.cz upozornil na to, že spolupráce s influencery je ještě o trochu složitější, než by se mohlo zdát.
V polovině října proběhla konference Influencering, na které dostala slovo i právnička Andrea Pavelcová z advokátní kanceláře eLegal.
Ta objasnila, že spolupráce s influencery bývá problémová nejen kvůli nevhodné prezentaci produktů, ale zejména kvůli možnému porušení zákona.
Bavíme se např. o klamání spotřebitele, porušení autorského práva či třeba nekalou soutěž.
„Pokud influencer ve svém příspěvku prohlásí koženkové boty za kožené a k tomu přidá 30% slevu, která se nebude konat, jedná se o klamání spotřebitele.
V případě, že do svého videa nahraje bez svolení cizí hudbu, jedná se o zásah do autorských práv.
A pokud někdo tvrdí, že ten daný produkt je skoro takový jako od Nike, může jít o nekalou soutěž.“
Reklama nesmí ohrožovat ani psychický a morální vývoj dítěte, tudíž třeba takovou soutěž na Instagramu o plastiku prsou lze tak brát jako ohrožující.
Co se může stát?
Kvůli pochybení influencerů (anebo nedodání potřebných pravidel a podkladů ze strany značky) probíhá několik správních řízení.
„V jistých případech již byla udělena i pokuta. Sice nepříliš vysoká, ale nejhorší je, že se to může dostat do médií a vaší značce to poškodí reputaci,“ podotkla Andrea Pavelcová.
Jaký je tedy správný postup?
Nedílnou součástí smlouvy, kterou byste s influencery měli uzavřit, je i pojistka v podobě smluvní pokuty, například v hodnotě 10 či 20 % celkové částky.
„Zde je potřeba myslet na to, že pokuty nejde žádat po někom, s kým spolupracujete na základě dohody o provedení práce. Proto influencery berte radši na IČO,“ radí Pavelcová.
Zdroj: mediaguru.cz
SoMe Specialist & Content Creator ⚡️| Novinky ze socials 💡| WhatsApp pro ty, kteří chtějí vědět o novinkách jako první👇🏼 400+ členů 🔥