Březen s sebou přinesl začátek jara a také pár pořádných vichřic. Zajímá vás, jaké novinky vítr zavál do e-commerce? Pár jich bylo, tak se na ně pojďme společně mrknout.
World Wide Web oslavil třicetiny
Věřili byste, že wwwčkům je teprve třicet let? Ano, Tim Berners-Leepracoval představil způsob sdílení informací prostřednictvím dokumentů propojených odkazy v březnu 1989, což vedlo ke vzniku World Wide Web. U příležitosti tohoto výročí Tim přiznal pýchu nad možnostmi, které jeho projekt lidstvu přinesl. Upozornil ale i na problémy, se kterými je třeba se v online prostředí potýkat. A to především na jednání se zlým úmyslem. Hackeři, kriminalita, obtěžování, clickbait nebo šíření dezinformací.
Míra zobrazení
Průměrná pozice reklamy je hodnocení určující pořadí zobrazených reklam na klíčové slovo. Google představil nové měření těchto pozic. Metrika, která se bude sledovat je „Míra zobrazení“ se čtyřmi podmetrikami. Jakými?
1. Impr. (Top) % značí procentuální míru zobrazení reklam v horní části stránky nad výsledky vyhledávání.
2. Impr. (Absolute Top) % je procento zobrazení reklam na zcela první pozici.
3. Podíl procenta zobrazení nahoře ve vyhledávání nad organickými výsledky určuje – Search (Top) IS %. Počítá se podílem zobrazení v horní části stránky a odhadovaného počtu zobrazení, které mohla reklama v horní části mohli získat.
4. Podíl procenta zobrazení zcela nahoře ve vyhledávání určuje Search (Absolute Top) IS %. Počítá se podílem zobrazení reklamy na zcela první pozici a odhadovaného počtu zobrazení, které mohla na zcela první pozici získat.
Google Shoppable Ads
Google otevírá inzerentům další reklamní prostor. Až 50 % nakupujících při vyhledávání prohlíží obrázky. A brzy mezi nimi najdou i reklamy. Google Shoppable Ads se budou zobrazovat v Google Images, tedy v Google obrázcích. Zaujmout můžete hned několika produkty v rámci jedné fotografie, cenou, značkou, prodejními štítky i informacemi o nabídce. Shoppable Ads se už pilně testuje a ke spuštění pro všechny inzerenty by mělo dojít během pár měsíců.
Google Ads Budget Planner
Správa kampaní dostane nový nástroj. Budget Planner zaměřený na sezónnost, tedy konkrétní období, kdy vám umožní využít rozpočet na maximum. Nabídne možnost zaměření na konverze nebo kliknutí a na typ cíle (konverze, útrata, průměrná cena za akvizici). Budget Planner samozřejmě pomůže i s optimalizováním rozpočtu. Součástí Budget Planner budou i prognózy, jak si daný rozpočet povede.
ShopRoku 2018
K březnovým událostem také patří vyhlášení nejpopulárnějších e-shopů v Čechách – ShopRoku, který pořádá Heureka.cz. Desátý ročník ShopRoku 2018 snad ani nepřekvapil vítězem Ceny kvality. Již potřetí si cenu odnesl obchod s parfémy Notino.cz. V kategorii Obchodní domy zabodoval nováček Lidl-shop.cz. A absolutní vítězství obhájil ONLINESHOP.CZ.
Branded content ads
Pokud spolupracujete s influencery, jistě vás potěší i oznámení Instagramu o připravovaném nástroji Branded content ads. Ten by vám měl umožnit promovat příspěvky vytvořené influencery. Konečně se nebudete muset spoléhat jen na hashtagy.
Seznam Reach Video
Tam, kde před pár lety poutaly největší pozornost fotky, tam dnes dostává prostor video. Seznam.cz to ví, a proto svým inzerentům představil produkt Seznam Reach Video. Nový reklamní formát vám dá až 60 vteřin k upoutání pozornosti internetových uživatelů. Podle společnosti Median můžete videoreklamou oslovit až 80 % lidí ve věku 15 – 69 let. To už je slušné zacílení třeba při budování povědomí o značce.
Investice do internetové reklamy vloni opět rostly
Informoval ve své zprávě SPIR. Inzerenti v roce 2018 za online reklamu zaplatili 28,6 miliard korun, což znamená 23% nárůst oproti předchozímu roku. Na této sumě se nejvíce podílela reklama ve vyhledávání a display reklama, kde na celkové částce měla 25% podíl videoreklama. I prognózy na příští rok předpovídají stále rostoucí trend internetové reklamy.
Češi patří k nejpomalejším nakupujícím
Zajímavou studii Od kliku po nákup 2019 zveřejnil srovnávací portál Shopalike.cz. Při srovnání dat o chování uživatelů z 13 Evropských zemí při online nákupech došli k závěru, že český zákazník potřebuje v průměru 7 dní, 13 hodin a 40 minut, než uskuteční nákup. Zatímco nejrychlejší nakupující z Finska se pro objednání zboží rozhodne za 3 dny, 13 hodiny a 12 minut. Nejvíce času trávíme výběrem produktů pro děti, třeba takovou pláštěnku koupíme až za 17 dní, 7 hodin a 30 minut, ale bundu pro sebe do košíku hodíme za 1 hodinu a 10 minut. Co z toho vyplývá? Buď jsme jako zákazníci nerozhodní anebo vybíráme hodně pečlivě. V tom případě tu prodejci dostávají prostor pro tvorbu kvalitního obsahu, který zákazníkům pomůže s rozhodnutím o uskutečnění nákupu.
Reforma autorského práva schválena. I s články 11 a 13
Reforma autorského práva v EU prošla v Evropském parlamentu posledním hlasováním a byla schválena. Včetně hojně diskutovaných článků 11 a 13, které definují nové směrnice o autorském právu v jednotném prostředí digitálního trhu. V domovských zemích Evropské unie by nové nařízení mělo vstoupit v platnost za dva roky. Jak bude článek 11 hovořící i o licenčních poplatcích za zveřejňování částí textů a článek 13 udělující internetovým platformám povinnost řešit autorská práva za vlastníka obsahu vypadat v praxi? To uvidíme až podle toho, jak konečná pravidla ovlivní náš parlament při jejich zařazování do národních zákonů.
Marketing Festival 2019 potvrdil důležitost brandu
Na letošním Marketing festivalu zaznělo mnohé. Jedno poselství bylo ovšem zmiňováno nejčastěji. Dávejte si záležet na brandbuildingu. Každý den se na vás valí hromady a hromady reklam. Jak mezi nimi vyniknout? „Zapojte emoce“ říká Kirsty Hulse. Ale jak? „Buďte kreativní. Zapracujte na zvycích, brainstormingu a procesech. To vám pomůže se kreativitu naučit“ radí Kirsty.
O důležitosti brandingu hovořil i jeden z nejlepších marketérů Mark Ritson. Při budování strategie značky přenáší důraz z taktiky právě na strategii samotnou. Odpovězte si na 5 podstatných otázek:
- Jakou značku nebo značky chcete provozovat?
- Na jaké zákazníky zacílíte svoji pozornost?
- Jaké je postavení značky a kam váš positioning chcete směřovat?
- Jaké jsou vaše brand codes?
- Co jsou vaše strategické cíle?
Odpovědi na tyto otázky berte v potaz při budování svých kampaní. Nezaměřujte se jen na krátkodobé kampaně s okamžitým výdělkem, ale začněte pracovat i na těch dlouhodobých. Protože kdo si počká, ten se dočká. Je to jako se stromem. Když své ovoce nesníte hned, ale zasadíte ho, budete se o něj starat a pravidelně ho zalévat, dočkáte se na konci bohaté sklizně. A tak je to i s dlouhodobými kampaněmi. Ještě větší šanci na jejich úspěch podtrhnete používáním jednotného brand code v celé marketingové komunikaci.