Storytelling – Vyprávějte příběhy, ať nezmizíte v propadlišti dějin

Využijte nejen ve své obsahové strategii sílu storytellingu. Co to je? Vyprávění příběhů. Přesněji řečeno je to profesionální vyprávění příběhů spojené s nějakým cílem. Vyprávíme příběh za jistým účelem.

Již naši pravěcí předci vyprávěli své příběhy na zdech jeskyní pomocí obrázků. Dětem od malička čteme a vyprávíme. Ani v dospělosti jsme neztratili schopnost vyprávění. Lidský mozek je předurčený k tomu, aby informace absorboval prostřednictvím příběhů.

O storytellingu se dá směle prohlásit, že:

● Vyprávění příběhů je staré jako lidstvo samo.

● Je to jedna z nejpřirozenějších lidských činností.

● Je o odvaze sdílet svůj příběh a předat zkušenost dál..

Proč vyprávět příběh?

Tady nám skvěle poslouží jedna studie z Princetonské university, která pochází již z roku 2010. Studenti měli za úkol představit během jedné minuty produkt. Všichni studenti, kromě jednoho, sdělovali fakta a parametry. Jeden jediný vyprávěl příběh.

Výsledek byl ohromující: Hodinu po prezentacích si jen 5% posluchačů pamatovalo fakta a parametry.
Vyprávěný příběh si stále pamatovalo 63% přítomných.

Celá řada úspěšných světových firem má svůj příběh. Pro ilustraci zmiňme jen několik příkladů za všechny: McDonalds, Apple, Ikea nebo Harley Davidson.

Za Česko pak jmenujme například: Kofola, Petrof, Dermacol nebo Tatra.

Co by dobrému příběhu nemělo chybět?

Jedním z hlavních pilířů dobře vystavěného příběhu je určitá struktura, kde se posluchač neztratí. Typicky to může vypadat asi takto:

Kontext

● Kdy a kde?

● Kdo je hlavní postava?

● Jaké je směřování hlavního hrdiny?

Akce

● Konflikt – zápletka.

● Případný zvrat.

Výsledek

● Jak příběh dopadl.

Abychom publikum ještě více vtáhli do našeho příběhu, akcelerujeme běh událostí, tím dostane vyprávění větší dynamiku. Může se jednat o nečekanou událost, která razantně ovlivní status našeho hrdiny nebo okolnosti ze začátku vyprávění.

Uvěřitelnost příběhu velmi souvisí s osobní zkušeností vyprávějícího. Nejlepší autenticitu docílíme tehdy, když jsme sami součástí tohoto příběhu. Vyprávění třetí nezúčastněnou osobou jen občas vtáhne víc než můj vlastní příběh.

Při různých příležitostech a v závislosti na tom, kdo je vaše publikum, můžeme také zapojit jednotlivé posluchače do našeho příběhu. Opět je to způsob, jak více vtáhnout do děje.

Při vašem vyprávění nezapomínejte na emoce a humor. Není nad to, kdy trapnou situaci využijete k vtipné poznámce. Některé pasáže vašeho vyprávění mohou být statické nebo pro někoho dokonce nudné. Správné načasování určité dávky emocí působí podobně, jako odšpuntování šampaňského.

Smyslem každého dobrého příběhu by mělo být nějaké poselství. Je to obvykle hlavní motivace a důvod, proč příběh vůbec vyprávíte. Příběh bez poselství je jako sex bez orgasmu.

Spojte váš příběh s podnikáním

Příběh můžete vyprávět v kontextu vaší firmy, toho, jak vznikla, jaké byly překážky na cestě k prvním úspěchům i zvratům. Nejúspěšnější produkty mají rovněž svůj příběh. Jsou totiž tak snadno k zapamatování, že je těžké je z hlavy dostat.

Firma Coca-cola si díky příběhu o Santa Klausovi zajistila nesmrtelnost. Každý rok v době Vánoc nám připomene, že prošedivělý děda v červeném kabátku nedá bez jejich nápoje „ani ránu..“ Občas je v tom humor, někdy akce, jindy zas rodina, ale vždy jsou v tom emoce.

Příští rok oslaví 100. narozeniny stavebnice Merkur, kterou znají všechny generace Čechů. Přetrvala v dobách horších i vyloženě zlých a postupem času se z ní stala legenda. Vynálezci Otto Vychtrlemu posloužila stavebnice k sestavení prvního přístroje na výrobu kontaktních čoček.

Chcete zvýšit prodeje nebo cenu za produkt?

Příběh je rozdílovým hráčem vbyznysu a je tozároveň důvod, proč jsou zákazníci ochotní připlatit si za srovnatelnýprodukt/službu. Příběh jim nabídne hlubší smysl, něco, sčím se mohou ztotožnit.Jaký příběh bude zajímat vaší cílovou skupinu?

+ příspěvky

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Přejít nahoru