První otázka – co to affiliate marketing je?
Affiliate marketing patří do skupiny výkonnostního marketingu. Vše je založené na spolupráci s partnery. Tento partnerský vztah vzniká mezi obchodníkem-inzerentem (např. e-shop) a na straně druhé stojí partner, což může být například bloger, který bude propagovat Váš produkt či službu. Následně z prodeje získá provizi. Nemusí to být vždy jen z prodeje. Týká se to v podstatě všeho, co může zákazník na vašem e-shopu provést
- Registrace
- Vyplnění formuláře
- Zprostředkování kontaktu
Jednoduše řečeno, partner prostřednictvím různých propagačních materiálů přivede zákazníky ke koncovému obchodníkovi. To můžete být třeba vy.
Jak to vlastně funguje?
Partner obdrží svůj odkaz, který obsahuje jedinečné ID. Pokud někdo klikne na tento odkaz a následně díky němu provede konverzi, partner za to získá svoji provizi. Bývá to určité procento z nákupu. V případě, že zákazník objednané zboží vrátí zpět ve stanovené lhůtě, provize se nevyplácí.
Další důležitá informace je, že affiliate marketing funguje díky cookies. To jsou přesně ta vyskakujíci okna, která na Vás vyskakují na různých webových stránkách. Všichni je určitě velmi dobře známe. Někdy mohou být lehce nepříjemná, ale mají svůj význam. Cookies si totiž pamatují jednotlivé návštěvníky, a mohou tak zaznamenat konverzi, i když se zákazník vrátí později. Zpravidla do 30 dnů.
Partneři propagují Váš produkt nebo službu různými způsoby:
- Přes svůj web – články, recenze
- Přes sociální sítě
- Přes vyhledávače
Jakým způsobem začít?
1. Přes affiliate síť
Affiliate síť Vám zprostředkuje partner, jako jsou například: dognet.cz, espoluprace.cz, ehub.cz
Výhody:
- nemusíte se o nic starat
- odpadne Vám starost s hledáním partnerů
- rychlost
Nevýhody:
Provize platíte hned 2x: za zprostředkování prodeje – partnerov a za zprostředkování partnera – affiliate síti
2.Provizní software
U provizního softwaru máte na výběr hned ze dvou možností, a to software si koupit nebo si software pronajmout.
Výhody:
Výhody jsou jednoznačné, odpadnou Vám výdaje za provizi affiliate síti a výši provize si s partnerem domluvíte vy sami.
Nevýhody:
Přiděláte si spoustu práce, protože o software se musíte starat jen a jen Vy a kromě toho Vám přibude další práce s hledáním partnerů.
Celková výhoda affiliate marketingu je určitě v tom, že platíte pouze za provedenou konverzi. NE za návštěvu, NE za zobrazení, NE za proklik. Partnerovi zaplatíte opravdu jen v případě, že Vám zprostředkuje nákup (případně vyplnění registrace, zprostředkování kontaktu apod.). Tím pádem neplatíte za reklamu, která nic nepřináší. Proto má Váš partner velikou motivaci, aby propagoval Vaše zboží či službu, jak nejlépe dovede. Prostě bez práce nejsou koláče a bez prodeje není provize.
Další fakt je, že zde není až tak velká konkurence a je tu spousta prostoru pro Vás, ať už jako pro obchodníka nebo jako partnera. Naopak nevýhoda může být v tom, že nemáte takovou kontrolu nad tím, jakým způsobem je Váš web, produkt nebo služba propagován. To se dá lehce vyřešit stanovením podmínek o formě propagace.
Každopádně se vlak s tímto druhem výkonnostního marketingu rychle rozjíždí, tak si nastupte i Vy.