Aktualizováno 13.6.2023
Co se v článku dozvíte:
- Co ztratíte, pokud včas nepřejdete na Google Analytics 4?
- Kdy přijde změna na novou verzi Google Analytics?
- V čem jsou nové Google Analytics revoluční?
- Jak ověřit, zda jste na přechod připraveni?
O co přijdete, pokud nepřejdete na Google Analytics 4?
- Ztratíte přehled o svých návštěvnících. Data o jejich pohybu, akcích a konverzích Vám pomáhají kontrolovat a zlepšovat prodej služeb či produktů.
- Nebudete mít žádný přehled o výkonu Vašeho e-shopu.
- Bez relevantních dat nebudete schopni vytvořit jakoukoliv strategii růstu.
- Nepoznáte, že je něco špatně. Jediným ukazatelem pro Vás bude pocitově nižší počet objednávek nebo zakázek, ale už nikdy nezjistíte, proč se to děje, na kterých kanálech se to děje a v jakém období to začalo.
První zmínky o GA4 a kdy skutečně přijde?
Google oficiálně oznámil první informace o chystané revoluci ve svém nástroji Google Analytics v říjnu 2020. Od té doby uteklo opravdu hodně vody a nástroj se postupně vylepšoval a vše směřovalo k nevyhnutelnému oznámení přechodu ze stařičkých GA Universal na GA4. Oficiální datum přechodu na GA4 je nastaveno na 1. července 2023. To je datum, kdy Universal Analytics přestanou sbírat vaše data a měření bude nadále dostupné pouze v nových GA4.
V čem se liší Universal Analytics a Google Analytics 4?
Ve filosofii měření a přemýšlení nad daty.Universal Analytics již od počátku měří primárně návštěvy a samotného uživatele a jeho chování jste složitě sledovali pomocí komplikovaného nastavování cílů a událostí. Tento způsob přemýšlení nad daty, která jsou orientovaná pouze okolo návštěv, je nám přirozený a už jsme si na něj zvyklí. Nicméně nový způsob založený na návštěvnících a eventech přináší mnohem pokročilejší možnosti a více pomáhá pochopit uživatelské potřeby.
V GA4 vám tohle do jisté míry odpadá, protože jeho přístup je založený právě na uživatelích a jejich chování, tedy eventech a jejich parametrech. To vám dává mnohem lepší přehled na tím, co návštěvníci v rámci webu či e-shopu skutečně dělají i napříč několika zařízeními a oddělenými přístupy a nově dokonce i několika aplikacemi. To vše na jednom místě.
Přístup GA4 založený čistě na událostech
Jak jsme si již lehce naznačili v předchozím textu, nové GA4 jsou založeny na eventech, tedy událostech. Co to znamená? Vše co se na webu stane, tak vám do přehledů přijde jako událost.Tyto události si můžete pojmenovat jak chcete a přidávat k nim také parametry.
Pokud někdo přijde na váš web na konkrétní podstránku, tak se vám uloží událost “Návštěvník přišel na podstránku X”. Pokud na té stránce klikne na tlačítko pod nabídkou, objeví se vám v datech událost “Návštěvník kliknul na toto tlačítko”. Názvy událostí jsou pouze ilustrační pro lepší pochopení. Ve finále tak v datech k jednomu návštěvníkovi uvidíte jeden dlouhý sled událostí, ve kterém se vám mnohem lípe orientuje a určuje kam návštěvník přišel, co tam dělal, jak dlouho to dělal a kam odešel. GA4 se vám pak snaží identifikovat návštěvníka a spojovat k sobě i oddělené návštěvy klidně s několikadenními rozestupy. A to dokonce i mezi aplikacemi, které si do měření propojíte.
Nad takovými přehledy s událostmi (eventy) lze stavět různé konstrukce a dotazy na data, například:
- Vypsat všechny návštěvníky, kteří si objednali produkt více než 5x.
- Vytvořit přehled poptávek, které startovaly na webu ale finalizovaly se až později v interním systému.
- Vypsat všechny uživatele, kteří dočetli nový článek minimálně do poloviny.
Jistě by vás napadla celá řada dalších dotazů na důležitá data a kombinace událostí a parametrů vám nabízí nespočet odpovědí. A to vše bez pomyšlení na samotné návštěvy. Ty už prostě při vyhodnocení nepotřebujeme a budou hrát druhé, možná až třetí housle.
GA4 myslí na budoucnost
S přibývajícími omezeními využívat uživatelská data se čím dál častěji stávalo, že vám chyběly informace o nižších desítkách procent návštěv. Starší princip, založený na návštěvách (session based) velmi těžce trpí na chybějící přesnost a úplnost dat. Bylo tedy velmi těžké predikovat a stavět pevnou strategii na datech, která jsou z velké části dopočítána.
GA4 má v tomto prostředí, se svým event based modelem, velkou výhodu. Pokud vám nějaký event do časové osy uživatele nepřijde, zase tolik se toho nestane. Na základě okolních událostí si snadno zvládnete spočítat nebo domodelovat co se pravděpodobně dělo. GA4 tak nejsou závislé na úplnosti dat, která vám do analytiky přijdou. To je nesporně jeden z největších benefitů s ohledem na dnešní a budoucí důraz na ochranu uživatelských dat. Bude jich k nám totiž proudit stále méně.
Jak se tedy připravit na GA4?
Pokud již nějaký online projekt založený před říjnem 2021, ať už je to web či e-shop, provozujete, máte pravděpodobně nasazené Universal Analytics. V tomto případě doporučujeme začít sledovat data v tzv. duálním režimu. Stávající měření na Universal Analytics nechte nadále běžet, ale přidejte k němu i nové GA4. Až dojde k přechodu v červenci 2023, tak budete mít v GA4 dostupná již nějaká data a budete moci pracovat s historií.
Webmium Tip: Zkontrolujte si, na jaké verzi Analytics vaše měření běží a ujistěte se tak s dostatečným předstihem, zda máte vše v pořádku. Starý kód je ve tvaru UA-XXXXX, zatímco nový již G-XXXXX.
Jestli jste měření pro svůj web zakládali až po říjnu 2021, Google vám již pravděpodobně nabídl jako základní variantu nové GA4. Zde již tedy není potřeba nic víc řešit a na přechod na novou verzi nástroje jste pravděpodobně připraveni.
Nevíte jistě, zda jste na přechod připraveni? Nemáte čas to řešit a chcete to raději přenechat zkušenějším? Rádi vám s nasazením a následným nastavením pomůžeme. Kontaktujte nás.
Závěrem
Pro celou řadu z vás se může zdát přechod z Universal Analytics na nové Google Analytics 4 lehce strašidelný nebo tajuplný, ale věřím, že tento článek vám trochu pomohl se zorientovat, zjistit jaké rozdíly v nástrojích jsou a jaké benefity vám nový princip měření a hlavně přemýšlení nad daty přináší.
SEO/UX/Analytic Specialista ✅ Překonávám bariéry a tvořím mosty mezi weby a jejich návštěvníky ✅