Core Web Vitals: Co znamenají a jak s nimi pracovat?

Co se skrývá pod pojmem Core Web Vitals?

Soubor metrik, který nově začal Google označovat jako míru uživatelské přívětivosti při používání webových stránek, je balíček obsahující metriky CLS, LCP a FID. Ve zkratce CLS je tzv. kumulativní posun layoutu (Cumulative Layout Shift), metrika vyjadřující vizuální stabilitu při načítání, respektive vykreslování stránky. LCP (Largest Contentful Paint) znázorňuje největší vykreslení hlavního obsahu, tedy čím dříve se návštěvníkům hlavní obsah načte, tím lépe. FID (First Input Delay) je prodleva prvního vstupu. Je to doba, kdy může návštěvník provést první interakci na webu. Všechny tři metriky pak podléhají hodnocení samotného Google ve třech třídách. Good (Splňuje kritéria), Need Improvements (Vyžadováno zlepšení) a Poor (Metrika je na tom špatně). Níže je přehledná tabulka limitů:

core web vitals

core web vitals

Core Web Vitals a jejich vliv na vyhledávání

Google začal tento rok v průběhu května až června pomalu nasazovat úpravu algoritmu, který má za úkol počítat hodnocení stránek, které se pokoušejí umístit v SERPu (ve výsledcích vyhledávání). Již nějakou dobu Google pozitivně hodnotí webové prezentace, které zohledňují kvalitu procházení stránek na mobilních zařízeních. To se pak odráželo v lepším hodnocení a kvalitnějšímu zážitku pro uživatele. 

Nyní tento “mobile first” přístup ohraničil konkrétními metrikami a jejich limity, které by měly úspěšné weby splňovat. Samozřejmě to není stěžejní a jediná metrika, která by radikálně ovlivnila celkové hodnocení. Stále je potřeba splnit celou řadu dalších hodnotících kritérií. Core Web Vitals jsou tak jen dalším dílem do skládačky. Mimo hodnocení ze strany Google ale vyladěné procházení webu na mobilních zařízeních pozitivně působí na přívětivost a udržuje návštěvníky na stránkách.

Kde Core Web Vitals měřit?

Provozovatelé webových stránek mají hned několik možností, jak metriky měřit.

  • PageSpeed Insights: Oficiální nástroj od Google pro rychlé jednorázové měření. Metriky Core Web Vitals najdete v “Data pole”.
  • Google Search Console: Komplexní nástroj pro monitoring webových stránek nově ukazuje v administraci i samostatnou položku speciálně pro Core Web Vitals.
  • Web Vitals: Doplněk přímo pro Váš prohlížeč Chrome. Rychlý a jednoduchý test aktuálně navštívené stránky.

Jak metriky Core Web Vitals optimalizovat?

Optimalizace LCP

  • Vhodný výběr serverového řešení.
  • Využití CDN ve všech případech, kde je to nutné.
  • Ukládání využívaných assetů do mezipaměti.
  • Ideálně předkládat uživatelům generované HTML stránky již nahrané v mezipaměti.
  • Načítejte obsah třetích stran efektivně.
  • Při načítání webu spouštějte jen nutný Javascript a styly.
  • Minifikujte zdrojové kódy.

Optimalizace FID

  • Rozdělte Javascriptové úlohy do menších, kratších úseků.
  • Zajistěte co nejkratší čas do fáze nerušené čitelnosti obsahu.
  • Využijte tzv. Web Worker, neboli pomocníka, který obstará efektivní rozdělení načítání skriptů na pozadí webu.
  • Optimalizujte svůj Javascript kód. Ať už minifikací, případně odstraněním nepotřebného.

Optimalizace CLS

  • Optimalizujte obrázky a načítejte je v původním rozměru.
  • Zajistěte reklamy, tabulky, embedovaný obsah tak, aby při načítání neodskakoval a neposouval obsah.
  • Podchyťte dynamicky načítaný obsah a pracujte s ním efektivně.
  • Akce, které čekají na spojení třetích stran před načtením DOM.

Možných problémů se může samozřejmě vyskytnout více a existuje také několik dalších možných řešení jak metriky Core Web Vitals optimalizovat. Výše jsou vyjmenované ty nejčastější.

Závěrem

Metriky Core Web Vitals jsou konečně konkrétní sadou mantinelů a hodnotících faktorů, které pomáhají lépe uchopit dodnes trochu obecný “mobile first” přístup k vývoji webů. Jsme zase o krok blíže k tomu lépe plnit požadavky vyhledávačů na uživatelskou přívětivost. Google upozornil na fakt, že metriky se mohou v budoucnu méně či více měnit a bude jejich hodnocení pružně upravovat, dle aktuálních nároků. Sledujte tak průběžně právě přístup Google k těmto metrikám, ať jste připraveni na případné změny.

Potřebujete vědět více? Nebo chcete pomoc rozjet Váš web? Můžete nám napsat e-mail na info@webmium.cz. Dále nás můžete kontaktovat pomocí formuláře na našich webových stránkách webmium.cz/kontakt nebo na telefonním čísle naší podpory +420 605 99 44 66 a my se Vám co nejdříve ozveme.

SEO/UX/Analytic Specialista | + příspěvky

SEO/UX/Analytic Specialista ✅ Překonávám bariéry a tvořím mosty mezi weby a jejich návštěvníky ✅

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Přejít nahoru