Už nějakou dobu online světem marketingu koluje zpráva o digitální dani. V několika zemích je již taková daň zavedena. Pokud se pohybujete v internetovém prostředí jistě víte, co to digitální daň je. Jedná se o daň z některých digitálních služeb, které jsou poskytovány na území daného státu. Digitální daň je v současné době zavedena v těchto státech:
- Francie – 2% francouzský regulační provozní poplatek.
- Rakousko – 5% rakouská daň za digitální služby.
- Spojené Království – 2% britská daň za digitální služby.
- Turecko – 5% turecký regulační provozní poplatek.
- Španělsko – 2% španělský regulační provozní poplatek.
Můžete si být jistí, že další země budou přibývat. Digitální daň by měli platit poskytovatelé digitálních služeb jako je Google nebo Facebook. Jaký dopad bude mít tato daň na inzerenty? Je zcela pochopitelné, že velkým nadnárodním gigantům se žádná digitální daň platit nechce a v jistém slova smyslu ji také platit ani nebudou. Strategie takových globálních firem spočívá v tom, že zvýšené náklady, které takovým firmám nastanou díky tomuto novému zdanění, přenesou na inzerenty. V konečném důsledku to tedy bude právě inzerent, kdo zaplatí digitální daň za nadnárodní korporace tím, že zákonné poplatky budou připočteny na jeho výslednou fakturu. Google, ani jiná nadnárodní korporace vlivem digitální daně tedy nepřijde o žádnou část svých zisků, protože zákonné povinnosti s placením této daně přihodí na bedra nás inzerentů.
Proč jednotlivé státy přistupují k zavedení digitální daně? Hlavní důvody jsou dva. Již mnohokrát čelní představitelé jednotlivých států vyjádřili znepokojení nad tím, že nadnárodní korporace daní svůj zisk v zemích s minimální nebo žádnou daňovou zátěží, a proto přišli s návrhem digitální daně. Druhým důvodem je nezanedbatelný přínos do státní pokladny toho či onoho státu.
Možná Vás v tuhle chvíli napadá, proč se zde rozepisuji o digitální dani, která ještě ani není v Česku zavedena. Důvod je prostý. Když například inzerent v Česku, který inzeruje na Googlu a směřuje své reklamy například na Rakousko, bude mu následně na fakturu připočtena 5% rakouská daň za digitální služby, protože v Rakousku digitální daň již platí. Google se nikterak netají skutečností, že náklady spojené se zavedením digitální daně (alespoň částečně) přenáší na inzerenty.
Jak je to aktuálně s digitální daní v Česku?
Ministryně financí Alena Schillerová uvedla, že digitální daň v České republice by se měla vztahovat na firmy s globálním obratem nad 750 milionů eur, které budou mít v tuzemsku roční obrat za zdanitelné služby minimálně 100 milionů korun. Při této podmínce se daná daň nevyhne předním světovým společnostem jako je Google, Facebook, Amazon či Apple. Od zavedení digitální daně si ministryně financí slibuje příjem do státního rozpočtu okolo 5 miliard korun ročně.
Digitální daň měla na území Česka platit už od poloviny minulého roku. Záměrně píši “měla”. V únoru 2020 Alena Schillerová oznámila, že její zavedení odkládá na leden 2021, jenže zákonodárci se na schválení daně nedokázali dohodnout. Nejaktuálnější informace ohledně zavedení této daně je, že by se poslanci měli zabývat jejím zavedením na přelomu dubna a května 2021, přičemž (prozatím) platí, že daň by měla být v sazbě 5 % místo původně plánovaných 7%, ale kdo ví…
Ať už jste podporovateli či odpůrci této daně, je téměř jisté, že při jejím zavedení v Česku nastává pro inzerenty období zvýšených výdajů do reklamních kampaní a čas ukáže, jaký dopad bude mít zavedení této daně na hospodaření nadnárodních korporací.
Chcete také inzerovat na Googlu či Facebooku a nevíte, jak začít? Začněte s námi. Neváhejte a napište nám e-mail na info@webmium.cz nebo vyplňte formulář na našich webových stránkách webmium.cz/kontakt a my se Vám co nejdříve ozveme.