Od začátku roku mělo probíhat postupné vypínání cookies třetích stran v prohlížeči Chrome od Google. Technologického giganta k tomu tlačí Evropská unie svými nařízeními a legislativními změnami v rámci ochrany osobních údajů zemí svých členů. Proč je to téma, které by Vás mělo zajímat? Pojďme si říct něco málo k tomu, co cookies třetích stran jsou a proč byly doteď tak důležité.
Co jsou Cookies třetích stran a proč je „potřebujeme“?
Cookies třetích stran jsou soubory, které se ukládají mimo naši doménu a umožňují nám sdělovat informace a data o uživatelích i mimo naší doménu. To je jejich hlavní rozdíl oproti First Party Cookies, které jsou uloženy přímo na doméně a nikde jinde vás nesledují. Na základě cookies třetích stran pak mohly různé weby a marketingové sítě sledovat kam chodíte, co děláte a jak to děláte a placenými kampaněmi přímo cílit na vaše aktivity a zájmy. Právě tyhle Cookies třetích stran ale Google ve svém prohlížeči Chrome plánoval vypnout postupně od začátku roku 2024. Ale asi se to znovu nepodaří. Nutno dodat, že konkurenční prohlížeče, jako je Safari či Mozilla, už tuto podporu cookies třetích stran dávno zrušily. Prozatím Google testoval vypnuté cookies pro asi 1% uživatelů. Již nějaký čas připravuje i technické řešení, ve kterém by začal sbírat data o zájmech a cílových skupinách a nikoliv o uživatelích. Tím by Google vyhověl nárokům evropských nařízení. Tím řešením má být Privacy Sandbox
Posun vypínání cookies třetích stran o další rok
Google skutečně aktivně řešil a hledal cesty, jak při vypnutí cookies třetích stran zachovat relevanci cílení placených kampaní, na kterých má postavené své impérium a tvoří nemalou část zisků. Nicméně Google pravděpodobně nestíhá plnohodnotně vyhovět nařízením a tak termín vypnutí cookies opět posouvá, jak plyne z jeho oficiální zprávy https://privacysandbox.com/intl/en_us/news/update-on-the-plan-for-phase-out-of-third-party-cookies-on-chrome/
Jak se s vypínáním Cookies třetích stran vypořádaly jiné platformy?
Společnost Meta se na Facebooku rozhodla zavést vlastní technické řešení. Kombinuje tak serverový sběr dat a nasazené konverzní kódy, známé jako CAPI (Facebook Conversion API). Tím se stala nezávislou na podpoře cookies třetích stran v prohlížečích.
Seznam
Seznam na to jde trochu jinak než Meta. V rámci Seznamu se poměrně dost tlačí na přihlášení uživatele. Pokud se nepříhlásíte, tak začíná velmi agresivně požadovat souhlas se sběrem osobních údajů. Třetí variantou, pokud se nechcete přihlásit nebo poskytnout údaje, je prostě a jednoduše zaplatit. Tohle řešení nepřijde vůbec šťastné a jako uživatele mne to velmi obtěžuje. Docela by mě zajímala reálná čísla, kolik dat takhle Seznam již ztratil.
Další novinky můžete číst : Cookies
Začněte ještě dnes a transformujte svůj byznys pomocí Webmium!
Získejte ty nejnovější informace o cookies.
SEO/UX/Analytic Specialista ✅ Překonávám bariéry a tvořím mosty mezi weby a jejich návštěvníky ✅