Pojmem informační architektura webových stránek je často myšlen jako hlavní navigační menu. Tato interpretace u jednoduchý webů malého rozsahu může odpovídat realitě, nicméně informační architektura může být mnohem bohatší a rozvětvenější. Navigační menu je jistě jakousi hlavní výkladní skříní informační architektury. Pro lepší pochopení toho, jak o architektuře webu uvažovat a proč se nad ní při výrobě webu zamýšlet, se ale nejprve pojďme podívat na to, co se pod pojmem informační architektura skrývá v širším slova smyslu.
Co je přesně informační architektura
Pro snazší a konkrétnější představu nám může pomoci, když se na chvíli nebudeme omezovat pouze na webové stránky. Smysl informační architektury jako takové si můžeme přiblížit třeba na příkladu knihkupectví. Pokud chce knihkupec prodat co nejvíce knih, bude se snažit, aby jeho prodejna byla pokud možno přehledná a zákazník v ní hledaného autora nebo titul našel co nejsnáze. Knihy jsou proto v knihkupectví roztříděné do srozumitelných kategorií. Najdeme zde obrázkové knížky pro děti, historickou literaturu, aktuální bestsellery, cizojazyčnou literaturu, anglicky psanou literaturu atd. Anglická literatura může mít v knihkupectví určenou vlastní uličku označenou velkým nápisem a rozdělenou jednotlivými regály na oddíly románů, detektivek, životopisů, učebnic atd. Regál „romány“ je dále roztříděn podle autorů. Toto roztřídění na přehledné kategorie je možné nazvat informační architekturou knihkupectví. Jejím cílem je co nejpřirozenějším a nejintuitivnějším způsobem usnadnit zákazníkovi nalézt jeho preferovaný žánr literatury, oblíbeného autora a konkrétní knihu, kterou si chce koupit.
Informační architektura webu se řídí stejnými principy. Hlavním myšlenkou je i zde co nejvíce usnadnit zákazníkovi, resp. návštěvníkovi webu, aby co nejrychleji a co nejpohodlněji našel na stránkách přesně to, co hledá.
Pokud bychom chtěli graficky zobrazit uspořádání knihovny, mohli bychom nakreslit plánek nebo mapku. Pokud chceme zobrazit informační architekturu webu, bude vypadat jako myšlenková mapa znázorňující, kudy se dostaneme ke konkrétnímu produktu, službě nebo k tématu.
Jak již bylo řečeno, informační architektura se často nemusí omezovat pouze na hlavní navigační menu. Může zahrnovat např. sekundární menu (často v patičce), lokální menu nebo tzv. rozcestníky (ty se mohou objevovat třeba jen na jedné stránce webu a dále ji větvit), ale také jednoduchá tlačítka a výzvy k akci. Diagram velmi mírně rozvětvené informační architektury webu vytvořený ve specializovaném programu pak můžeme vypadat například takto:
Pro běžného uživatele je ale dostupnější a stejně tak funkční sepsání struktury v excelu:
Nicméně, pro účely výroby webu v editoru Webmium, který umožňuje vytvoření vlastního webu i laickým uživatelům, bude praktičtější, když téma informační architektury v tomto bodě zjednodušíme. A omezíme se čistě jen na proces určení vhodné hlavní navigace. Půjde nám tedy o to přehledně roztřídit web na jednotlivé stránky, které budou následně v hlavní navigaci odpovídat položkám menu. Tuto kategorizaci bychom měli ideální provést takovým způsobem, aby se návštěvník našeho webu byl v důsledku schopen pohybovat na webu intuitivně a aby nacházel, co hledá přesně tam, kde by to logicky očekával.
Pokud potřebujete rozsáhlejší web, nebo ještě příhodněji eshop a necháváte si web včetně informační architektury vypracovat firmou, pak je postup poměrně sofistikovaný. Typicky zahrnuje podrobnou analýzu klíčových slov, analýzu návštěvnosti a chování uživatelů na starém webu. V další fázi pak může být využito také uživatelské testování, metoda card sorting a další. My se ale zaměříme na stanovení vhodné informační architektury webu způsobem, který je prakticky použitelný i pro laika, běžného uživatele pc a internetu, který si chce vyrobit web sám.
Ujasněte si, co je cílem vašeho webu
Čeho chcete vaším novým webem dosáhnout? Měl by vám generovat zisk prodejem vašich služeb nebo produktů? Potřebujete, aby vám snižoval náklady (např. na reklamu, nábor zaměstnanců, atd)? Chcete jeho prostřednictvím jen zpřístupnit informace o nějakém tématu nebo pomoci návštěvníkům webu v lepším rozhodnutí? Jaká je cílová skupina návštěvníků vašeho webu? Všechny tyto otázky vám pomohou ujasnit si, co by mělo být obsahem vašeho webu.
Určete, co bude obsahem vašeho webu
Sepište si, co vše byste chtěli na vašich stránkách komunikovat a následně se pokuste roztřídit veškerý obsah do logických částí, úseků, kategorií. Při sepisování obsahu a jeho kategorizaci se vám můžou hodit otázky tohoto typu: Jaké prodáváte produkty a jaké nabízíte služby? Je pro vás a váš business důležité prezentovat konkrétní reference nebo realizace, nebo je vhodnější uvést jen ukázkové? Chcete na webu komunikovat váš příběh, historii firmy, vaše cíle nebo vaši vizi?
Pro určení a sepsání jednotlivých stránek webu do přehledné struktury můžete použít například excel – viz obrázek výše.
Roztřídění obsahu
Při třídění, ale i samotném sepisování obsahu vašeho webu mějte na paměti, že méně je více. Nechcete návštěvníka webu zahltit informacemi ani ho paralyzovat v rozhodnutí a v pohybu na stránkách tím, že mu nabídnete desítky položek hlavního menu. První úroveň menu by měla obsahovat ta nejzásadnější témata (služby, produkty), která chcete komunikovat. Je dobré, když se vejdete maximálně do 7- 10 položek hlavního navigačního menu. Pokud jsou hlavní kategorie příliš obecné, zamyslete se pod čím bude váš zákazník, resp. návštěvník webu, hledat konkrétní produkty a služby a podle toho definujte také jaké podstránky/podkategorie mu nabídnout. Vraťte se k příkladu s knihkupectvím z úvodu článku. Použijeme-li tento příměr, roztřiďte obsah webu tak, aby návštěvník vašeho knihkupectví netápal, ale na první dobrou našel knihu, kterou si k vám přišel zakoupit.
Pokud nevíte, kde začít nebojte se podívat k vaší konkurenci. Najděte web, který na vás působí přehledně. Stanovte si produkt, nebo službu, kterou chcete najít a otestujte, zda ji do několika vteřin a několika kliků na webu najdete. Jestliže se vám potvrdí, že je web dobře postavený, nekopírujte, ale zamyslete se, čím je větší přehlednosti dosaženo a nechte se inspirovat.
Otestování srozumitelnosti navigačního menu
Jakmile máte obsah webu roztříděný podle Vašeho nejlepšího vědomí a svědomí, požádejte někoho z kolegů, ať se na strukturu webu podívá a dá vám zpětnou vazbu. Je pro něj struktura srozumitelná? Jsou stránky, respektive položky menu pojmenované tak, jak by očekával? Jsou konkrétní služby nebo produkty umístěny tam, kde by je očekával? Tímto postupem si strukturu buď potvrdíte, nebo ji můžete dle zpětné vazby optimalizovat.
Až budete mít připravený web, požádejte o podrobné testování laika – člena rodiny, partnerku, kamaráda. Je mu z položek menu jasné, co nabízíte? Věděl by, kde se zhruba podívat po které službě? Podle zpětné vazby případně udělejte finální korekce.
Potřebujete pomoc s tvorbou nového webu nebo chcete jeho tvorbu přenechat odborníkům? Pak nás zkontaktujte prostřednictvím e-mailu info@webmium.cz nebo vyplňte formulář na naších stránkách webmium.cz/kontakt a my se Vámco nejdříve ozveme.