Určitě máte stanovené základní cíle, kterých chcete ve svém podnikání dosáhnout. Návštěvnost, počet objednávek, tržby, a další. A jistě je také měříte. Ale co dílčí cíle, které nejsou na první pohled patrné? Třeba návštěva obsahové stránky eshopu, prokliky z obsahových stránek eshopu na konkrétní produkty nebo odběr novinek. To jsou cíle, které bez správného nastavení v Google Analytics nevykoumáte. Pojďme si ukázat, jak na tyto složitější cíle.
Hodnotu cíle nastavujeme tak, aby odpovídala přínosu dané akce. Pokud tedy vím, že průměrně ze 100 návštěvníků, kteří si zobrazili určitou obsahovou stránku, vznikla objednávka v hodnotě 1000 Kč, má pro mě zobrazení dané stránky hodnotu 10 Kč.
Př.: Každý návštěvník, který se podívá na obsahovou stránku eshopu nabízející pozáruční servis výrobků má pro vlastníka eshopu hodnotu 10 Kč.
- Nastavíme tedy cíl, který bude tuto akci návštěvníka sledovat.
- Ohodnotíme jej hodnotou 10 Kč.
- V přehledu konverzí následně vyhodnotíme, kolik nám tato obsahová stránka, za dané období, přinesla zisku.
Kde cíle nastavuji
Cíle nastavujeme v rozhraní Google Analytics pod položkou Správce -> Výběr dat -> Cíle , kde následně zvolíme “Nový cíl”.
Typy cílů
Návštěva konkrétní stránky webu
Cílem je, že si návštěvník webu zobrazí určitou stránku webu.
Př.: Návštěva stránky www.webmium.cz/eshopy má pro mě hodnotu 10 Kč.
- Nastavím cíl typu: Návštěva
- Nastavím: Cíl -> Je rovno -> www.webmium.cz/eshopy
- Nastavím: Hodnota -> 10
Doba strávená na webu
Cílem je udržení návštěvníka na stránkách po určitou dobu.
Př.: Návštěvník, který na stránkách vydrží déle, než 5 minut má pro mě hodnotu 10 Kč.
- Nastavím cíl typu: Doba trvání
- Nastavím: Doba trvání -> Větší než -> 5 (Minuty)
- Nastavím: Hodnota -> 10
Zobrazení konkrétní počtu stránek
Cílem je motivování návštěvníka ke čtení obsahu.
Př.: Návštěvník, který si přečte/zobrazí více než 3 stránky má pro mě hodnotu 10 Kč.
- Nastavím cíl typu: Počet stránek nebo obrazovek na návštěvu
- Nastavím: Počet stránek nebo obrazovek na návštěvu -> Větší než -> 3
- Nastavím: Hodnota -> 10
Události
Cílem je použití některé specifické funkce webu, například přihlášení k odběru novinek, vyplnění poptávkového formuláře nebo kliknutí na banner upozorňující na akční zboží na webu.
Př.: Návštěvník, který vyplní poptávkový formulář má pro mě hodnotu 10 Kč
- Nastavím cíl typu: Událost
- Nastavím: Kategorie -> Je rovno -> Měření konverzí
- Nastavím: Akce -> Je rovno -> Odeslání formuláře
- Nastavím: Štítek -> Je rovno -> Poptávkový formulář
- Nastavím: Hodnota -> Je rovno -> 10
Nastavení cíle typu událost
Cíle typu událost reagují na nějakou akci na webové stránce, například na odeslání formuláře. Pokud návštěvník odešle formulář, pošlou se nám do Google Analytics informace typu Událost. Událost obsahuje tyto pole:
- Kategorie události – Např.: Měření konverzí
- Akce události – Např.: Odeslání formuláře
- Štítek události – Např.: Poptávkový formulář
- Hodnota události – Např.: 10
Cíl následně nastavíme tak, aby odpovídal datům, která do Google Analytics posíláme (ne všechna pole události musí být vyplněna).
Jak poslat do Google Analytics informaci o události
Do Google Analytics mohu poslat informaci o události několika způsoby, a to:
- Odesláním události přímo ve zdrojovém kódu stránky za pomocí funkce dataLayer.push
Př.:
dataLayer.push({
‚event‘ : ‚GAEvent‘,
‚eventCategory‘ : ‚Měření konverzí‘,
‚eventAction‘ : ‚Odeslání formuláře‘,
‚eventLabel‘ : ‚Poptávkový formulář‘,
‚eventValue‘ : ’10‘
}); - Odesláním události za pomocí Google Tag Manageru
1. Přidám novou značku typu Universal Analytics
2. Typ měření nastavím na Událost
3. Vyplním pole Kategorie, Akce, Štítek a Hodnota
4. Nastavím ID měření na hodnotu měřícího kódu Google Analytics (GA-XXXXXXXX-X)
5. Nastavím Pravidla pro spouštění
6. Publikuji kontejner
Pomohl vám článek pochopit, jak měřit cíle v Google Analytics? Sdílejte ho s přáteli.