3. díl seriálu o EET
Nyní víte, jak funguje celý proces elektronické evidence tržeb i jak má vypadat účtenka, kterou posíláte klientovi. Ještě než se ale pustíte do nastavování evidence ve Webmium eshopu, přečtěte si, co je do 1. 3. 2017 potřeba zařídit a jak.
Uteklo vám snad něco? Nevadí, zpětně si dočtěte první i druhý díl seriálu.
Jaké tržby evidovat?
Povinnost elektronicky evidovat neplatí pro všechny tržby eshopu. Rozhodující je způsob platby, nikoliv její výše. Evidence se týká jen těch tržeb, které pochází z podnikatelské činnosti a zároveň byly uhrazeny v hotovosti nebo platební kartou. Tržby přijaté od zákazníka převodem z účtu na účet se evidovat nemusí.
Pozor, kromě tržeb je nutné evidovat i storno platby, tentokrát se záporným znaménkem. O tom si řekneme více v dalším dílu.
Co potřebuji pro EET?
Pokud jste vyhodnotili, že vám vzniká povinnost elektronicky evidovat alespoň část tržeb, musíte podat žádost o autentizační údaje na stránkách Daňovém portálu.
Jak postupovat?
1. Nejdříve požádejte o autentizační údaje, které vám budou sloužit pro přihlášení ke službám EET. Přihlašovací údaje (uživatelské jméno a heslo) vám umožní správu certifikátu a údajů pro evidenci tržeb. Požádat o autentizační údaje můžete dvěma způsoby:
- Elektronicky. Vyplňte elektronický formulář, který nezapomeňte podepsat přihlašovacími údaji do datové schránky. Autentizační údaje byste měli obdržet do své datové schránky, do 3 dnů.
- Osobně. Zajděte osobně na libovolný finanční úřad a sepište protokol. Autentizační údaje tak obdržíte ihned po sepsání.
2. Před
samotným zahájením evidence tržeb musíte ještě
Pro vás jako eshopisty je důležitá informace, že provozovnou jsou myšleny i internetové stránky, kde nabízíte své zboží či služby. Eshop je tedy podle zákona o EET také považován za samostatnou provozovnu.
3. Nyní je čas vygenerovat certifikát. Po obdržení autentizačních údajů se přihlásíte do webové aplikace EET, kde můžete zažádat o vydání certifikátu, který slouží k ověřování datových zpráv. Certifikát se vydává s platností na 3 roky.
Vyberte položku nabídky nový certifikát. Zvolte možnost vytvořit žádost v prohlížeči. Následně budete vyzváni k zadání hesla, sloužícího k ochraně vygenerovaného soukromého klíče.
Vymyslete si své heslo, které později použijete pro žádost o nový certifikát. Heslo nemá žádná pravidla. Doporučujeme zvolit silné a dobře zapamatovatelné heslo, protože ho dodatečně nelze změnit ani odstranit! Po jeho vložení dojde k vytvoření žádosti o certifikát.
Certifikát je za obvyklých podmínek vydán okamžitě. Vyexportujete ho ve formátu PKS#12 (přípona .p12) kliknutím na tlačítko vytvořit exportní soubor.
K vytvoření exportního souboru je ještě nutné vložit právě to heslo, které jste vymýšleli.
Certifikát nyní můžete stáhnout klepnutím na tlačítko stáhnout exportní soubor. Pokud vám vyskočí obdobná hláška, nezapomeňte souboru připojit příponu .p12, aby bylo možné jej následně importovat do eshopu.
Nyní byste měli mít certifikát stažený ve svém počítači a připravený ho nahrát do eshopu. Jak nahrát certifikát do Webmium eshopu? To se dozvíte v článku, který vychází souběžně s tímto.
Mám ještě další povinnosti?
Ano. Pro všechny eshopisty vzniká ještě jedna důležitá povinnost. A to umístit na stránky eshopu text v předepsaném znění:
„Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.“
Dle těchto kroků se připravte na 1. 3. 2017, co nejdříve. Při zařizování na poslední chvíli může dojít k návalu a následné prodlevě při obdržení autentizačních údajů.
Těšte se na další díl, kdy vám sdělíme poslední změny EET.
Pomohl vám článek připravit se na EET? Pak jistě pomůže i vašim přátelům. Sdílejte ho s nimi.