Máte marketingový plán? A můžu ho vidět?

Co se v článku dozvíte:

  • co opravdu není marketingový plán
  • co to tedy vlastně je
  • proč ho potřebujete
  • jak ho správně vytvořit

Budu mít spoustu kšeftů. Konkurenci nechám v prachu za sebou. Zákazníci se ke mně jen pohrnou. Pochopitelně vydělám příšernou hromadu peněz! Pokud vám tohle připadá jako marketingové plány, je tento článek určen právě vám. Tohle jsou totiž pouhé sny, v lepším případě předsevzetí.

Reálné cíle

Než se pustíte do stavby vzdušných zámků, zkuste si položit pár jednoduchých otázek: 

  • Proč to vlastně děláte? – (chcete se uživit, případně vydělat, to je jasné, pojďme to považovat za samozřejmost a dál už o tom nemluvit, v marketingovém plánu jde i o jiné věci) – zde je tím myšleno například to, že chcete uplatnit svou kreativitu, zvýšit kvalitu gastronomie ve vaší obci, přivést na trh nový převratný výrobek, technologii nebo prostě zlepšovák, atd.
  • Čeho byste rádi dosáhli? – tady buďte zdravě skromní, nemyslete hned na monopol! Stačí si stanovit například to, že do půl roku budete prodávat x svých výrobků měsíčně. Stanovit si reálný cíl je totiž důležité i proto, že bez něj nepoznáte, jestli se k němu vůbec blížíte. A to při jakékoli marketingové spolupráci, nejen při budování honosného marketingového plánu.

Průzkumy, měření, analýzy

Stejně jako je před nechráněným železničním přejezdem užitečné rozhlédnout se na obě strany, je také velmi důležité důkladně zmapovat oblast svého podnikání před tím, než se do toho vrhnete. A pokud už jste se vrhli a ještě vás nic nesmetlo, rozhlédněte se co nejdřív! Máte představu o tom, kdo budou vaši zákazníci? Ženy? Muži? Mladí? Starší? Z venkova? Z města? Jak s nimi budete komunikovat? Pohybují se na sociálních sítích? A na kterých?

Analýze neuniknete ani vy sami. Víte o svých nedostatcích? A v čem máte naopak před konkurencí výhodu?

A když už jsme u té konkurence… I ona zaslouží důkladný průzkum. A proč se od ní nenechat inspirovat? Tedy pochopitelně jen v tom, co dělá dobře a co by bylo užitečné i pro vás. V čem jsou její slabiny a silné stránky? Co budete nejspíš dělat stejně? Co naopak rozhodně chcete dělat jinak?

…a jejich výsledky

Měřit se dá v podstatě cokoli. Čím víc údajů získáte, tím lépe se vám bude plánovat, vyhodnocovat a vymýšlet nové nápady. Třeba zjistíte, že se vám víc vyplatí kvalitní vlastní web než profil na Pinterestu. Nebo přijdete na to, že vaše cílová skupina si zrovna nepotrpí na oslovení “Milé dámy”, protože je v ní víc mužů, než jste čekali.

Především vám ale umožní plánování s ohledem na rozpočet a hodnocení vaší vlastní výkonnosti. S omezeným rozpočtem bude důležité vše náležitě rozfázovat a prostředky vynakládat s rozmyslem a v pravou chvíli. A s přesnými daty budete hned vědět, jak na tom vaše podnikání doopravdy je.

Šok na závěr!

Mohlo by se zdát, že už je toho dost, ale opravdu dobrý marketingový plán jsme zatím jen tak naťukli. Tento článek je vlastně jen taková špička ledovce. Vůbec se nezmiňuje o optimalizaci pro vyhledávače, analýze použitelnosti, mystery shoppingu, placené reklamě ani o Google analytics a mnoha dalších věcech, které s marketingovým plánováním souvisí. Pokud se chcete v tomto zajímavém tématu dovzdělat, můžete sáhnout po odborné literatuře, ale najdete i užitečná videa na Youtube. A jestli na dovzdělávání nemáte čas, s důvěrou se obraťte na tým marketingových odborníků.

Třeba náš tým Webmium 

Copywriter / Tester / AI specialist | + příspěvky

Profesionální hnidopich a šťoural, který na testovaném softwaru nenechá nit suchou a v textu při korektuře objeví i věci, které většina ostatních ani nepovažuje za chybu. Příležitostný psavec a zarytý antiprogramátor, libující si v roli "blba", vůči němuž musí být software "blbuvzdorný". Nově také průzkumník rozvíjejícího se světa umělých inteligencí.

Ve volném čase převážně basák a náruživý pejskař.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Přejít nahoru