Prodloužený únor je již za námi. A přinesl hned několik podstatných novinek a důležitých informací ze světa SEO. Pojďme se na souhrn toho nejdůležitějšího, co se v únoru odehrálo, podívat společně.
Google oznámil datum příchodu metriky INP
Již nějaký čas jsme se setkávali s novinkami ohledně změn v měření uživatelské přívětivosti v rámci Core Web Vitals. Nyní již Google potvrdil, že nová metrika INP (Interaction to next Paint) nahradí dosud využívanou metriku FID (First Input Delay) a můžeme se na ní těšit 12. března.
Nová metrika INP nám dává mnohem větší smysl, z pohledu uživatelského dojmu, než dříve zavedená metrika FID. Ptáte se v čem? Hlavním cílem INP je vyhodnocovat svižnost interakce všech prvků na vašem webu či e-shopu. Například jak rychle reaguje tlačítko na kliknutí, nebo jak svižně se vysouvá obsah při využití interakce k jeho odkrytí. Pokud bude obsah pro uživatele zasekaný, nebo nepříjemný při procházení a zejména při interakci s prvky obsahu, budete mít s touto metrikou vážný problém.
Pro porovnání, Tim Kadlec na svém LinkedInu zveřejnil už před 11 měsíci, jak na tom je prvních sto tisíc webů v porovnání metriky FID a nové metriky INP. Drtivá většina by v této disciplíně neobstála. Nicméně věříme, že je otázka času, než se weby a e-shopy, pro které je to důležité, posunou v kvalitě interaktivity zpátky do zelených čísel.
Výkon svého webu či e-shopu můžete otestovat pomocí dostupného nástroje od Google, nebo českého nástroje Pagespeed.cz
Google postupně vypíná cachování starších verzí stránek
Doteď jste měli možnost podívat se na starší verze jednotlivých webových stránek či e-shopů přímo z mezipaměti Google. Tomu však nyní odzvonilo. Hlavním důvodem je úspora na serverech. Data o historických verzích totiž pro Google znamenala nemalé zatížení v podobě kapacity serverových úložišť.
Tím Google doslova nahnal uživatele a provozovatele webů na služby třetích stran. Například velmi dobře známý nástroj Wayback Machine, díky kterému si můžete prohlédnout starší verze webových stránek klidně několik desítek let zpětně, očekává poměrně prudký nárůst návštěvnosti a využití jejich serverů.
Výsledky vyhledávání v Evropě se díky DMA mění
Evropská unie a její nařízení jsou trnem v patě Googlu již hodně dlouho. Evropa neustále aktivně pracuje na ochraně osobních údajů svých občanů, ale také na poli boje proti monopolu. S tím má do jisté míry pomoci evropské nařízení DMA (Digital Market Act).
Google musí umožnit i konkurenci sdílet prostor ve vyhledávání. Do dotčených prostorů patří carousely, odkazy z agregátorů zboží a služeb a prokliky leteckých společností. Do této doby měl Google v těchto prostorách výhradní zastoupení, případně dával prostor partnerům. Po této změně tak bude mít prostor daleko více služeb, například Booking s nabídkou ubytování.
Společnost Gartner předpovídá 25% pokles organického vyhledávání do roku 2026
Technologická společnost Gartner, která se zaměřuje na výzkum a konzultace, předpověděla, že do roku 2026 dojde k podstatnému snížení organického vyhledávání. a to až o 25%. Vděčit tomu máme nárůstem obliby ve využívání AI k vyhledávání různých informací. Je to samozřejmě pouze predikce, ale něco na ní bude. Z naší strany si myslíme, že se tento trend dostaví. Dříve či později, ale určitě ano. Zeptat se totiž AI ve svém telefonu, nebo hodinkách bude daleko jednodušší, než se snažit probírat desítkami výsledků přímo ve vyhledávání. S tím roste i potřeba vylepšovat a používat hlasové vyhledávání. Bude ještě velmi zajímavé sledovat boj o díl koláče ve vyhledávání mezi AI a Googlem.
Další články : SEO novinky
Začněte ještě dnes a transformujte svůj byznys pomocí efektivních SEO strategií od Webmium!
Chcete maximálně posunout Váš web výše?
SEO/UX/Analytic Specialista ✅ Překonávám bariéry a tvořím mosty mezi weby a jejich návštěvníky ✅