Červenec 2024 přinesl do světa SEO několik zajímavých novinek a změn, které by neměly ujít pozornosti žádného specialisty na optimalizaci pro vyhledávače. Od aktualizací algoritmů Googlu přes nové trendy v oblasti uživatelského zážitku, přes AI, až po problémy Googlu s parametry v URL. V následujícím článku se podíváme na klíčové momenty měsíce.
AI Overviews nyní pokrývají cca 3,9% výsledků vyhledávání v rámci nových trendů
Nová studie od NewzDash se zaměřila na pokrytí AI Overviews od Googlu v trendujících vyhledáváních a zjistila, že tyto přehledy se objevují pouze ve 3,9 % případů. Největší zastoupení mají v oblasti dotazů v rámci oboru zdravotnictví, kde dosahují téměř 30% viditelnosti, což naznačuje, že Google klade důraz na správnost a přesnost informací v těchto oblastech. Naopak v kategoriích, jako jsou aktuální zprávy a sport, jsou AI přehledy mnohem méně běžné, pravděpodobně kvůli obavám z šíření nepřesných nebo zastaralých informací. To ukazuje na snahu Googlu o zodpovědné nasazení AI technologií ve vyhledávání. Do budoucna očekáváme posilování pozice AI Overviews po nedávném cíleném utlumení zejména z důvodu velkých nepřesností v rámci odpovědí. Zatím stále platí, že u nás v Evropě AI Overviews není dostupné.
Aktualizace vyhledávacího algoritmu v boji proti explicitním deepfakes
Google nedávno aktualizoval svůj algoritmus vyhledávání, aby efektivněji bojoval proti explicitnímu obsahu generovanému umělou inteligencí, známému jako „deepfakes.“ Tato aktualizace usnadňuje proces odstraňování nevyžádaného explicitního obsahu z výsledků vyhledávání a zlepšuje tak filtrování podobných výsledků. Algoritmus také snižuje viditelnost takového obsahu ve vyhledávání a penalizuje weby, které často porušují zásady tímto typem obsahu. Google rovněž plánuje spolupráci s dalšími odborníky, aby dokázali posunout rozpoznávání tohoto obsahu na vyšší úroveň a tím spolehlivě chránil své uživatele ve vyhledávání.
Google varuje, že blokování GoogleOther bota může nést následky
Google varuje před blokováním robota GoogleOther, který je používán pro různé účely mimo klasické vyhledávání, jako jsou výzkum a vývoj nových produktů. Blokování tohoto robota by nemělo mít vliv na výsledky vyhledávání, ale může ovlivnit jiné služby Googlu, které využívají tato data. Rozhodnutí, zda robota blokovat, závisí na konkrétních potřebách webu, přičemž by bylo vhodné zvážit možný přínos i rizika. Google se však přitom nevyjádřil nikterak konkrétně. Při dotazech uživatelů byl Gary Illyes velmi skoupý na informace a nechal se slyšet, že nemůže říct nic podrobnějšího. Neměli byste se však bát, protože tento bot nemá nic společného s vyhledáváním a hodnocením v něm. GoogleOther bot slouží pro interní účely více týmů a produktů v rámci Google a jeho blokováním se pravděpodobně zbavíte účasti v nějakém interním testování AI modelů a dalších scénářů.
Google vypustil další AI Crawler, tentokrát poměrně potichu
Google tiše spustil nový crawler, nazvaný Google-CloudVertexBot, který je určen pro komerční zákazníky jejich služby Vertex AI. Tento bot prohledává webové stránky na žádost vlastníků stránek, což znamená, že nebude indexovat veřejné stránky bez jejich souhlasu. Cílem je poskytovat data pro vytváření AI agentů v rámci Vertex AI. Není nutné blokovat tohoto bota pomocí souboru robots.txt, protože provádí procházení pouze na vyžádání. Informaci o tomto crawleru tak pravděpodobně dostali pouze uživatelé Vertex AI.
Google se vyjádřil k poslednímu Core updatu a bugu v rámci hodnocení
John Mueller z Googlu v nedávném rozhovoru vysvětlil, že je vždy důležité počkat na dokončení aktualizace jádra před tím, než začnete hodnotit její dopady na pozice webu. Vzhledem k tomu, že se aktualizace kryje s opravou jiného problému v hodnocení, může být obtížné určit, která změna způsobila konkrétní výkyvy. Mueller doporučuje nezaměřovat se na jednotlivé změny, ale na celkovou kvalitu webu, a neodkládat vylepšení stránek, i když je aktualizace stále v procesu. V momentě, kdy čtete tuto novinku už je chyba v hodnocení opravená. S výzvou ze strany Google souzníme. Důrazně doporučujeme nedělat ukvapené závěry, zejména pokud aktualizace ještě stále běží. Často ale ani v několika dnech po jejím dokončení. Pro správné vyhodnocení dopadu aktualizace potřebujete časový odstup a dostatek relevantních dat.
SEO/UX/Analytic Specialista ✅ Překonávám bariéry a tvořím mosty mezi weby a jejich návštěvníky ✅