Kde tuto hlášku najdete a co znamená?
Objeveno, momentálně neindexováno je jedna ze stavových hlášek v Google Search Console. S tím, jak robot prochází vaše webové stránky, případně e-shop, tak přiděluje jednotlivým podstránkám status o tom, co si o nich myslí. Setkáte se s indexovanými, vyloučenými, procházenými i objevenými, ale momentálně neindexovanými. Momentálně neindexované jsou URL, u kterých se prozatím Google nemůže úplně rozhodnout, nebo mu v tom něco brání. Doporučujeme tuto situaci řešit urgentně, protože se může stát, že dojde k rozšíření problému a jeho následná náprava může být poměrně náročná a zdlouhavá. Web či e-shop, který se nedostane do indexu, tak se nemá jak umístit ve výsledcích vyhledávání a nepřivede tak žádnou organickou návštěvnost.
Nejčastější problémy bránící indexaci
Nekvalitní obsah
Obsah je alfou a omegou úspěchu vašeho projektu v organickém vyhledávání. Hraje podstatnou roli v optimalizaci a se stejnou váhou byste k němu měli i přistoupit. Obsahu může uškodit hned několik aspektů tvorby. Vyhněte se například přeoptimalizovaným textům a nadužívání klíčových slov. Použít správná klíčová slova je nutnost, ale čeho je moc, toho je příliš a vyhledávače vás za to nepochválí.
Vedle klíčových slov jde u obsahu i o jeho strukturu a rozmanitost. Dbejte na efektivní využití nadpisů, podejte čtenářům téma stravitelně a snažte se ho co nejvíce rozvinout. S tím úzce souvisí i celkový obsahový harmonogram v rámci webu či e-shopu. Indexování může bránit nejen nekvalitní text, ale také duplicitní, neaktuální nebo pouze podobný text. To jsou všechno známky tvorby nekvalitního obsahu. Vytvořte si seznam témat, okolo témat jejich okruhy a tvořte obsah tak, aby se nikde v rámci webu nebo e-shopu prostě zbytečně neopakoval. Doporučujeme tvořit raději komplexní a vhodně strukturované texty pro celé téma včetně podtémat, než krátké jednohubky na konkrétní podtémata rozeseté po celém blogu či magazínu.
Nepodceňujte interní prolinkování
Dalším možným viníkem neúspěšné indexace je velmi špatné nebo chybějící interní prolinkování. Pokud se na vašem webu či e-shopu ztrácí uživatelé a nejsou schopni si dohledat souvislosti, protože jste jim je prolinkováním nenabídli, nemůžete to samé chtít po vyhledávačích. Vyhledávače simulují pohled návštěvníka, aby mohly co nejrelevantněji vyhodnotit přínosný obsah. Vedle obsahového harmonogramu si tedy dopředu naplánujte a při realizaci vytvářejte vazby na základě interního prolinkování společných témat. Později už se k tomu jistě nevrátíte, protože zapomenete.
Slabé nebo žádné portfolio zpětných odkazů
Zpětné odkazy jsou jedním z hlavních pilířů SEO a bez nich se zkrátka v drtivé většině případů neobejdete. Zvláště pokud jde alespoň o trochu konkurenční prostředí. Na kvalitní obsah totiž s velkou pravděpodobností bude někdo odkazovat. Na nekvalitní téměř nikdo. Pokud jde o nový obsah, chvíli trvá než si přirozené odkazy získá, do té doby můžete zapojit některou z linkbuildingových technik a podpořit tak autoritu nového obsahu. Vyhledávače si těchto signálů samozřejmě všímají a mají je mezi primárními hodnotícími faktory. Indexace se tak výrazně urychlí.
Technické překážky na webu či e-shopu
Poměrně často se setkáváme s tím, že si někdo vytvoří web, pracuje na velkém množství obsahu a pak vše s fanfárami spustí. Čeká den, týden, měsíc a nic se neděje. Po webu není v indexu ani stopa. Hledá příčinu v množství obsahu, v jeho kvalitě, v odkazech, ale hlavního viníka snadno přehlédne a stane se to tak mnoha provozovatelům online projektů. Stačí mít omylem zakázanou indexaci. Ta se zakazuje v rámci hlavičky konkrétní URL a je poměrně často hlavním problémem s indexací. Google si pak myslí, že nechcete aby se konkrétní URL zobrazila v indexu a tak ji jednoduše přeskočí a neindexuje.
Objeveno versus procházeno
Dvě slova, na první pohled velmi podobná, ale každé znamená něco trochu jiného. Pokud se Google podívá na váš web a do statusu v Google Search Console uvede “Objeveno, momentálně neindexováno”, znamená to, že URL pouze našel, ale neprocházel ji. Zatímco u “Procházeno, momentálně neindexováno” si URL kompletně prošel. Pokud Google stránku jen objeví a neindexuje, pravděpodobně k tomu dostal příkaz v hlavičce nebo neměl zdroje pro procházení. Narazil na tzv. crawl limit. Tedy limit, kdy má Google omezené zdroje na projetí určitého počtu URL v rámci webu. Pokud URL prošel a neindexoval, tak je velmi pravděpodobně chyba právě v obsahu, jeho struktuře, duplicitách nebo text ztratil smysl během nějakého časového úseku a nyní je neaktuální a dočasně deindexovaný, než dojde k nápravě.
SEO/UX/Analytic Specialista ✅ Překonávám bariéry a tvořím mosty mezi weby a jejich návštěvníky ✅