Co je obsahový audit? Podrobná inventura webu, eshopu nebo blogu. Obsahový audit zhodnotí aktuální stav obsahu a nabídne jasný a stručný návod, jak dál s obsahem pracovat. Co kde zanechat, co kde vyšperkovat nebo úplně odstranit.
Ujasní odpovědi na otázky kam směrovat optimalizační úsilí. Přinese uživatelskou hodnotu návštěvníkům stránek. Nastolí pořádek i v chaosu, o kterém prozatím nevíte, že ho máte.
Obsahový audit můžete svěřit do rukou odborníků. Anebo si jej můžete udělat sami. Jediné co budete potřebovat je čas, trpělivost, bystré oko, nezaujatý nadhled a Excelovou tabulku.
Úplný nebo částečný
Než s auditem začnete, rozmyslete se, jestli inventuře podrobíte celý web nebo pouze jeho část. Zaměřit se můžete třeba jen na hlavní kategorie menu nebo obsahovou část přidávanou v určitém časovém období. Auditu můžete podrobit i náhodnou sekci webu a z jeho výsledků pak čerpat informace pro celkovou obsahovou strategii. Audit celého webu je samozřejmě nejpřínosnější a nejrelevantnější.
Jak se na audit připravit?
Připravte si tabulku, nejlépe v Excelu. Do ní budete zaznamenávat veškeré informace. Nejjednodušší způsob, jak audit zaznamenávat a poté se ve výsledcích dobře orientovat, je poznamenat si do sloupců názvy kontrolovaných parametrů a do řádků vypsat jednotlivé kategorie a podstránky. A můžete se pustit do práce.
Kvalita obsahu
V kvalitativní kontrole se zaměřujte na kvalitu obsahu. Zkuste se převtělit do kůže své persony a pozorně studujte obsah. Hodnoťte následující parametry:
- Dozvídám se z obsahu to, co potřebuji vědět?
- Snadno pochopím, co mi autor článků říká?
- Je pro mě obsah přehledný, čte se dobře a svižně?
- Má pro mě obsah nějaký přínos, radí mi, poučuje mě, baví mě?
- Neděsí mě v textu hrubky nebo stylistické chyby?
- Je tento obsah tím, co na tomto webu hledám?
- Je obsah aktuální?
Kvalitu můžete třeba známkovat jako ve škole. Na první pohled tak zjistíte, kde je potřeba zapracovat, aby vám vaše persona příště dala vysvědčení s vyznamenáním.
Kvantitativní obsah
Tu snadnější část auditu máte za sebou. Teď je čas podívat se na kvantitu obsahu. Tady začíná tak trochu mravenčí práce.
Zkontrolujte vše, co vás napadne. Mimo jiné například:
- Je URL obsahu relevantní?
- Jsou v obsahové části funkční odkazy?
- Je u obsahu uveden autor, popřípadě zdroj citací nebo odkud jsme informace čerpali?
- Je obsah srozumitelný pro naši personu?
- Jsou v obsahu použita vhodná klíčová slova?
- Je správně SEO? Jsou Meta description odpovídající? Nepřekračují doporučený počet znaků?
- Kdy obsah vznikl, byla v něm někdy provedena změna a kdy?
- Jaký typ obsahu to je? Text, článek, infografika, video?
- Jaké soubory jsou v obsahu použity?
- Jsou v obsahu viditelné CTA?
- Je obsah tam kde má být, v odpovídající kategorii?
- Jaký je u obsahu počet zhlédnutí, míra odezvy, kolikrát byl sdílen na sociálních sítích?
- Jedná se o obsah s trvalou hodnotou nebo se týkal pouze určité události?
- Je někde duplicitní obsah?
- Je obsah prolinkovaný s webem?
Odpovědi na všechny otázky pečlivě zaznamenávejte do tabulky. Připojujte k nim klidně i své poznámky nebo aktuální nápady. Ve snadno přehledném dokumentu vám přímo před očima vyskočí silné i slabé stránky vaší obsahové strategie. Podrobná inventura vám dodá nové podněty a chuť do další práce.
Zaujaly vás informace o obsahovém auditu? Podělte se o ně se svými známými a článek sdílejte.