Přemýšlíte o změně vašeho eshopového poskytovatele? Nezapomeňte, že je potřeba zamyslet se nad několika aspekty, které jsou s převodem eshopu spojeny.
Jedná se o:
- převod produktů a kategorií z původního eshopu na nový
- převod informací o nakupujících
- převod obsahových stránek (stránky typu “O nás”, “Kontakt”, “Informace k nákupu”, …)
Při každém převodu dojde ke změnám URL adres, ať už se jedná o URL adresy produktů, kategorií a obsahových stránek nebo o URL adresy informačních XML feedů.
Př.:
- Původní URL adresa produktu:
www.sailingcentrum.cz/obleceni-na-breh-i-na-vodu-296/cepice-344/gill-pro-cap-579 - Nová URL adresa:
www.sailingcentrum.cz/detail/gill-pro-cap
Pozor. Se změnou URL adres při převodu nastává velmi citelný problém. V tu chvíli, co změníte URL adresu, nebude daný produkt, kategorie nebo jiná obsahová stránka pro vyhledávače k nalezení.
Vyhledávačům trvá až několik týdnů, než si aktualizují svoji databázi a stránku s novou URL adresou do ní zařadí.
Další problém pak spočívá v tom, že než starou URL adresu ze své databáze vyhledávač odstraní, snaží se jí dát ještě několikrát “šanci”, tj. testuje odpověď serveru na zadanou adresu. Návštěvník pak bývá nasměrován na stránku, která neexistuje a přivítán místo kýženým obsahem, stránkou s informací o chybě (“404 stránka neexistuje”).
Vyhledávač hned nechápe, že byla URL adresa změněna. Snaží se stránku načíst do své databáze a pokud se mu to nepovede (dostane zpět informaci o chybě 404), odloží pokus o načtení na příště. Tento cyklus se několikrát opakuje. Proč? Protože vyhledávač při zjištění chybné odezvy stránku hned nevyřadí, a to z důvodu, že se může jednat např. o krátkodobý výpadek služeb na serveru poskytovatele. Tím pádem může být neplatná URL adresa uvedena ve výsledcích vyhledávání několik týdnů až měsíců. A to může zapříčinit ztrátu několika potenciálních zákazníků.
Jak se těmto problémům vyhnout?
1. Dodržovat stejnou strukturu URL adres jako v původním řešení
Dodržování stejné struktury adres není úplně optimální možnost. Málokdy se stane, že bude mít nový systém stejnou datovou strukturu, a z toho vyplývající tvorbu URL adres. Nevýhodou pak je, že není možné při změně eshopového řešení upravovat URL adresy tak, aby byly co možná nejlépe optimalizované pro vyhledávače.
Př.:
- Původní URL:
www.skibohemia.cz/pujcovna-lyzi/eshop/26-1-Bazar-lyze/20-2-Allmountain-freeride/5/66-Dynastar-Legend-mythic-rider - Nová optimalizovaná URL: www.skibohemia.cz/detail/dynastar-legend-mythic-rider
2. Vytvořit tabulku pro přesměrování cest
Vytvořením tabulky pro přesměrování starých URL cest docílíte toho, že místo aby neplatná adresa vrátila chybu (404 error), vrátí prohlížeči informaci o přesměrování (301 pernament redirect) na jinou stránku. Pokud někdo zadá původní URL adresu, nedostane se tak na chybovou stránku, ale na obsah, který hledal.
Výhodou tohoto řešení je, že můžete upravovat URL adresy tak, aby byly optimalizovány pro vyhledávače.
Další výhodou pak je, že dáváte vyhledávači informaci o tom, že má stránka novou URL, což urychlí její zaindexování.
Př.:
- Bez přesměrování URL
Z vyhledání jsem přesměrován na adresu, která již neexistuje a není přesměrována na novou existující URL => dostanu zpátky chybu (404). - S přesměrováním URL
Z vyhledání jsem přesměrován na adresu www.drevoaprouti.cz/drevoaprouti/eshop/2-1-Proutene-vyrobky/0/5/65-PROUTENA-NUSE-52-cm-vyska-s-usima-a-popruhy => od eshopu dostanu zpátky informaci o přesměrování (301) na adresu www.drevoaprouti.cz/detail/proutena-nuse => zobrazí se mi stránka www.drevoaprouti.cz/detail/proutena-nuse.
Nastavení přesměrování URL cest v eshopu
Nastavení přesměrování cest ve Webmium eshopu je velmi jednoduché. Stačí se v administraci eshopu podívat do Nastavení => Přesměrování cest, a zvolit jednu z možností:
- Cesty k produktům
- Cesty ke kategoriím
- Cesty ke stránkám
- Ostatní cesty
Cesty k produktům / kategoriím / stránkám
Cesty k produktům / kategoriím / stránkám je možné zadávat buď ručně jednu po druhé nebo využít generátoru URL adres dle vzoru.
Ostatní cesty
Nastavení přesměrování ostatních cest slouží k přesměrování URL adres například dokumentů, obrázků, atd.
Na přesměrování starých cest URL se vždy při změně poskytovatele informujte. Je to opravdu důležitý proces, díky kterému neztratíte své těžce vybudované pozice ve vyhledávačích.
Pomohl vám článek udělat si přehled o přesměrování starých cest URL při změně eshopového řešení? Sledujte nás a nenechte si ujít další cenné rady při změně poskytovatele eshopu.