O Real Time Bidding
Real Time Bidding je velice pečlivě vymyšlený způsob prodeje reklamního internetového prostoru a následně zobrazování bannerové reklamy. A to prostřednictvím bleskové automatizované aukce v reálném čase. Dalo by se říci, že je to bannerová reklama o level výše.
Kdo a jak v RTB figuruje
RTB má celkem 4 účastníky:
- Vydavatel – to je správce volné reklamní plochy. Ten nabídne volnou impresi s vyvolávací cenou a pak jen čeká na nabídky.
- Platforma SSP (Supply Side Platform) – aplikace, která stojí na straně nabídky.
- Platforma DSP (Demand Side Platform) – aplikace, která stojí na straně poptávky.
- Inzerent – ten, kdo má zájem a bojuje o nabízenou reklamní plochu.
A jak to celé funguje?
Správce neboli vydavatel nabídne volný prostor do aukce. Následně pracují dvě zmiňované aplikace SSP a DSP, které jsou plně automatizované a vzájemně spolu komunikují. A to díky nastaveným parametrům.
Nejprve DSP (můžeme říci “poptávky“), které obsahují veškeré informace o reklamním formátu nebo webu. DSP vlastně zastupuje inzerenty. Zde se vytvoří kampaně a veškeré jejich měřítka – např. komu chceme reklamu zobrazovat ( muži 18-35 let nebo lidé s konkrétními zájmy). Na základě odeslané nabídky od SSP se spustí aukce a DSP vybere všechny inzerenty, kteří mají o nabízený prostor zájem. Tento “seznam“ odešle kolegovi SSP.
Teď je práce na platformě SSP (nabídky). Ta vybere ze všech došlých nabídek ty, které vyhovují kritériím a následně tu s nejvyšší nabídkou a tu také zobrazí. Při té vší práci je velice důležitým faktorem čas. Tyto dvě platformy spolu komunikují díky protokolu OpenRTB, který umožňuje připojení se do komplexního systému každému, kdo má co nabídnout. Ať už je to reklamní prostor, data nebo samotná reklama.
Aby byla aukce účinná, musí proběhnout během desítek milisekund, a to během načítání stránky. Je až neuvěřitelné, co všechno mohou aplikace zvládnou během jednoho našeho mrknutí.
V čem vám bude RTB užitečný
Hlavní výhoda je, že zacílíte přesně tam, kam potřebujete. Vy sami si vyberete, na koho chcete cílit. Muži nebo ženy. Staří nebo mladí. Se zájmem o modely vláčků, o kosmetiku nebo nadšence do motorek. Také na ty, kteří navštívili Váš web. Pak zabodujete přímo tam, kde chcete.
Pokud si chcete zajistit náskok před svými konkurenty a efektivně oslovit potenciálního zákazníka, tak neváhejte.
Závěrem pár zajímavostí o RTB
- RTB vznikl v roce 2006 v Kalifornii v USA.
- V roce 2007 byla platforma plně spuštěna.
- V ČR se RTB objevil v roce 2012.
- A od roku 2016 se princip RTB začal objevovat v ostatních médiích ( TV, rádio…).
Chcete svou firmu zviditelnit pomocí online reklamy nebo rovnou RTB? Pak neváhejte a rovnou nám napište na e-mail info@webmium.cz nebo vyplňte formulář na naších webových stránkách webmium.cz/kontakt a my se Vám okamžitě ozveme.