Strukturovaná data: Proč a hlavně jak je využít? Část 1. Teorie

Co jsou strukturovaná data?

Strukturovaná data nejsou nic víc, než vhodně poskládaná data do předem stanoveného a srozumitelného schématu pro vyhledávače. Tato data nám pomohou ve vyhledávači zaujmout potenciálního návštěvníka ještě lépe, než klasickým psaným textem. A to nemáme nic proti krásně napsanému titulku a popisku.

Pokud vhodně označíte váš obsah strukturovanými daty, ve správném schématu, tak máte velmi vysokou šanci, že se ve výsledcích vyhledávaní objeví další doplňující informace přímo u vašeho zápisu. Doporučujeme využívat Google podporovaný projekt https://schema.org/. Zajistíte tím, že se nesetkáte s problémy, při kterých by nemuselo vše fungovat správně. Právě na Schema.org najdete přesně definovaná data, na kterých se vyhledávače shodly, že je budou používat.

Jak taková data poznám?

Strukturovaná data poznáte ve výsledcích vyhledávání velmi snadno. Doslova na první pohled.

Výše můžete vidět praktické využití strukturovaných dat například pro recepty. Všimněte si využití dat pro zviditelnění samotných uživatelských recenzí a průměrného skóre receptu. Tato data mohou velmi často rozhodnout o úspěchu vašeho výsledku ve vyhledávání. Statistiky sice říkají, že nejvíce lidí klikají na první příčky, pokud ale budete disponovat správnými strukturovanými daty a budete mít velmi dobré hodnocení, je pravděpodobné, že si lidé vyberou váš recept.

Jaká strukturovaná data lze využít?

Mezi nejrozšířenější typy strukturovaných dat patří právě tyto:

Event – slouží k popisu události. Obsahuje i data o začátku, lokalitě a konci konkrétní akce či eventu.

● Article – nejčastěji využívaný pro označení článku na blogu

● Job Posting – určený striktně pro označování pracovních nabídek a inzerátů

● Organization – kompletní popis vaší organizace či firmy. Lze zde uvést webové stránky, profily na sociálních sítích. Používá se primárně pro firmy, které nelze navštívit fyzicky.

● Local Business – označení pro lokální podnik či firmu. Obsahuje také otevírací hodiny a další konkrétní informace.

● Recipe – určený k označování receptů (viz ukázka nahoře)

● Review – sloužící k rozpoznání recenzí

● Person – využití najde zejména k označení autorů nebo pracovníků v sekcích „O nás“

● Product – označuje produkty, včetně jejich vlastností, značky, ceny a nabídky

Proč strukturovaná data využívat?

Jedná se o naprosto logickou otázku a odpověď na ní je ještě logičtější. Hlavním cílem vašeho výsledku ve vyhledávání je oslovit potenciálního návštěvníka. Vedle vašich krásně a efektivně napsaných popisků s titulky vám v tom pomůžou právě tato strukturovaná data.

Jejich role ale není pouze ve vztahu k samotným návštěvníkům. Slouží také k dosažení porozumění mezi vyhledávači a vaším obsahem. Usnadníte tak vyhledávači cestu k obsahu a on ho snáze rozdělí mezi potenciální návštěvníky. Prozatím však neexistuje případová studie, která by dokázala přímý vliv na pozice ve vyhledávání. To ale vůbec nevadí. Při vhodném využití se míra prokliku u vašeho výsledku vyhledávání může zvýšit o desítky procent.

V dalším díle si ukážeme, jak taková strukturovaná data aplikovat v praxi. Naučíte se je vložit na váš web a ukážeme si také, jak efektivně otestovat, zda jsou vámi strukturovaná data správně nastavená.

SEO/UX/Analytic Specialista | + příspěvky

SEO/UX/Analytic Specialista ✅ Překonávám bariéry a tvořím mosty mezi weby a jejich návštěvníky ✅

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Přejít nahoru