Co se v článku dozvíte?
- Něco málo z historie tvorby textového obsahu pomocí AI
- Dnešní stav, použitelnost a problémy takových textů
- Pohled Google na generované texty a jeho boj s jejich kvalitou
- Jaká je budoucnost takových textů?
Nejprve trocha historie
Možná vás překvapí, že obsah psaný umělou inteligencí se objevil již kolem roku 1980. Tenkrát byla umělá inteligence součástí balíku WordPerfect a posléze implementována i do komplexních platforem, jako je např. operační systém Mac OS.
Ve stejném období se však obsah psaný pomocí AI (umělá inteligence) dočkal podstatného milníku. Vyšla totiž první kniha, která byla kompletně psaná právě počítačem. Až v roce 2007 se však umělá inteligence dostala do běžných online nástrojů a začínala s psaním specifických textů pro sportovní výsledky StatSheet. Následně v roce 2009 vznikl nástroj Grammarly, který pomáhal psavcům s tvorbou obsahu.
AI se naučila psát skoro jako člověk…
Od prvopočátků generovaného obsahu uteklo hodně vody. Za ten čas se poskytovatelé, kteří mají tyto služby jako primární náplň práce, postupně vypracovali po všech stránkách směrem nahoru. Disponují daleko lepší výpočetní silou a mohou tak díky strojovému učení dosáhnout daleko lepších výsledků. Stačí jim k tomu pár parametrů, například URL, typ služby či produktu nebo klíčová slova. Díky těmto parametrům zvládne umělá inteligence vytvořit prakticky jakýkoliv text, doplněný o CTA prvky a prostor pro reklamu. Dnešní AI zvládne napsat specifické texty i pro různé platformy. Jiná pravidla vyžaduje pro texty Instagram, jiná zase Google Ads. Umělá inteligence vygeneruje více formátů pro co nejširší použití.
…ale textům chybí duše a emoce
Jednu věc však stále umělá inteligence nezvládne. Zatím neumí pracovat s emocemi v textu. Mnohdy potřebujete napsat text, který cílí na konkrétní část vašich potenciálních návštěvníků. Víte v jaké jsou rozhodovací fázi, jakou mají v konkrétním kroku náladu nebo s jakými emocemi se rozhodují v určitých situacích a obdobích. Automaticky generované texty tohle neumí podchytit a oslovit tuto cílovku správně. Typickým příkladem jsou rozdíly i ve stylech podávání informací. Někteří lidé preferují jasné a stručné informace v odrážkách. Jiní si zase potrpí na hutnější texty a příběhy. Úmyslně jsem na začátku odstavce uvedl kouzelné slůvko “zatím”. Věřím totiž, že to nepotrvá dlouho a počítače budou zvládat i varianty pro různé typy lidí a jejich nálad.
Jak se staví Google k obsahu s umělou inteligencí?
Google se snaží pochopitelně s obrovským přívalem textů psaných umělou inteligencí bojovat. Vyhledávání zaplavila celá řada velmi málo kvalitních textů a ani pro samotné uživatele vyhledávání to není přínosná situace. Google se poměrně rychle naučil podobné texty identifikovat a snaží se je z vyhledávání odstranit, či jinak podstatně omezit jejich organický a placený dosah. Přestože jsou stroje stále dokonalejší v psaní textů, mají stále stejné charakteristiky a vzorce chování, které Google algoritmy vidí. Pokud se sami rozhodnete přenechat tvorbu obsahu počítači, počítejte s potenciálním rizikem, že prostě z vyhledávání jednoho dne zmizíte.
Proč je obsah tvořený umělou inteligencí častý problém?
Je to podobné jako s ohněm. Texty psané umělou inteligencí jsou dobrý sluha, ale velmi zlý pán. Pojďme se v bodech podívat proč tomu tak je.
- Hrají hlavní roli v šíření dezinformací a falešných zpráv
- Snaží se oklamat algoritmy Google
- Slouží jako základ pro obsahové farmy, které snižují kvalitu výsledků vyhledávání
Není se tedy čemu divit, že se Googlu podobný obsah vůbec nelíbí a snaží se proti němu bojovat všemi svými prostředky.
Jaká bude budoucnost textů psaných umělou inteligencí?
Každá mince má dvě strany. Stejně tak budoucnost textů psaných pomocí umělé inteligence. Ta hezčí strana je postupné zdokonalování algoritmů pro generování podobného obsahu. Každým dnem se posouváme stále blíže k dostatečně kvalitním textům. Pozitivní je také fakt, že strojově psané texty nepočítají s negativními lidskými vlastnostmi. Do svých textů tak nepromítají nálady, různé předsudky či negativní zkušenosti. S tím se ale pojí absence emocí, která se ale jistě časem vylepší.
Teď ale ta pomyslná druhá strana mince. Ta horší. Pro nás pro autory textů. Možná v každém oboru jste již zaslechli otřepanou frázi, že nás stejně jednou nahradí roboti a my přijdeme o práci. Pokud jde o psaní textů, ať už marketingových, nebo jiných, tak to ale opravdu reálně hrozí. Bude záležet na trhu, jak se popere s nabídkou a poptávkou po podobných textech. Pokud by se totiž měly strojově psané texty stát někdy normou, o práci přijde pěkná řádka dosavadních autorů ručně psaných textů. Tak doufejme, že se tomu tak nestane a bude na trhu stále dostatek místa pro ručně psanou tvorbu. Od lidí pro lidi.
SEO/UX/Analytic Specialista ✅ Překonávám bariéry a tvořím mosty mezi weby a jejich návštěvníky ✅